Thursday, June 18, 2015

Pertama Puasa

Teks: Nurul Diyana Mohamed

Hari ini dah pun hari pertama puasa. Disambut dengan selsema. Harap2 tak berjangkit pada suami dan anak-anak.

Saya cukup pantang bila suami tak sihat. Lemah semangat. Nanti jadi serba tak kena. Kalau anak-anak pula sangat kesian sebab masih kecil keduanya kan?

Tapi saya masih bekerja seperti biasa walaupun kepala rasa berat, hidung tersumbat, kadang-kadang terbersin. Kifarah segala dosa. Bila sakit pasti ada dosa yang terhapus kan? siapa kita hendak menidakkan kesakitan yang Allah SWT berikan.

Hari ini gigih merancang menu untuk bulan puasa. Anak sudah dua, jadi kene ada perancangan. Perancangan boleh kurangkan masa yang diambil untuk membeli bahan dapur dan seterusnya memasak. Tapi belum siap pun. Baru siap menu untuk lima hari. Buntu sungguh bab fikir apa nak masak.

Tapi dalam kepala memang wajib ada Rendang Ayam, Ayam Percik dan Sup Soto Bergedil. Terliur nak makan. Pagi ini sahur rancang nak buatkan sup macaroni untuk Hana Damia. Karang buat masa sedang berpuasa, rasa entah ke mana. kesian pula si kakak.

Apa pula menu anda di bulan puasa ini?

Di hari pertama puasa ini saya dan keluarga mengambil kesempatan menyusun sepuh jari memohon kemaafaan andai ada tersalah atau terkasar bahasa.

Selamat berpuasa.

www.nhdbabyshop.com

No comments:

Post a Comment