Friday, January 20, 2017

Nak Elak Sakit Lutut?

Teks: Nurul Diyana Mohamed


Bila Tengok Gambar Kat Atas Ni Tiba-Tiba Rasa Ngeri Dan Ngilu. Teringat Pengalaman Sakit Tumit Suatu Ketika Dahulu. Entah Bagaimana Rasa Kepada Yang Mengalaminya Kan? 

Sakit Lutut Dan Sendi Adalah Perkara Yang Biasa Berlaku Kepada Orang- Orang Yang Aktif Bersukan, Orang - Orang Yang Berusia Serta Orang- Orang Yang Mempunyai Masalah Berat Badan Berlebihan.


Berikut Adalah 7 Makanan Yang Perlu DiJauhi Untuk Kesihatan Sendi:


1- KURANGKAN MAKANAN YANG BERGORENG. 

Kurangkan Jumlah Makanan Yang Di Goreng Dan Di Proses Yang Anda Makan Dan Banyakkan Lagi Pengambilan Sayur-Sayuran Dan Buah-Buahan Dalam Diet Anda.

2 - TURUNKAN PARAS TOKSIN.

Sejenis TOKSIN Muncul Apabila Sesuatu Makanan Itu Di Panaskan, Di Panggang Atau Di Goreng.

3 -KAWAL PENGAMBILAN GULA & KARBOHIDRAT TINGGI

Jumlah Kandungan Gula Yang Tinggi Dalam Diet Akan Menyebabkan Peningkatan Toksin Dan Mencetuskan Keradangan. Elakkan Atau Kurangkan Pengambilan Makanan Manis Seperti Gula-Gula, Makanan Kotak, Air Soda Dan Lain-Lain.

4 - KURANGKAN PENGAMBILAN TENUSU.

Produk Tenusu Boleh Menyumbang Kepada Sakit Sendi Di Sebabkan Oleh Sejenis Protein Yang Terkandung Di Dalamnya. Elakkan Pengambilan Protein Daripada Sumber Daging Dan Tenusu Dan Gantikannya Dengan Sumber Daripada Sayur-Sayuran Seperti Bayam, Tauhu, Kacang, Kekacang Dan Sebagainya

5 - JAUHI ROKOK DAN ALKOHOL.

Pengambilan Tembakau Dan Alkohol Berlebihan Boleh Menyebabkan Pelbagai Masalah Kesihatan Termasuklah Menjejaskan Sendi Kita. Peluang Perokok Tegar Sangat Cerah Untuk DiSerang Sakit Sendi Jenis Rheumatoid. Manakala Mereka Yang Ketagih Alkohol Mempunyai Risiko Tinggi Untuk Mendapat Gout.

6 - GARAM DAN BAHAN PENGAWET.

Kurang Garam Boleh Membantu Anda Menguruskan Artritis. Walaupun Penyediaanya Mudah. Makanan Yang Di Panaskan Oleh Gelombang Ketuhar Sering Tinggi Dengan Kandungan Garam.

7 - GANTIKAN MINYAK JAGUNG DENGAN ZAITUN.

Banyak Makanan Yang Di Panggang Dan Makanan Ringan Mengandungi Jagung Atau Minyak Jagung. Walaupun ianya Sedap, Namun Minyak Jagung Boleh Mencetuskan Keradangan. Minyak Ikan Yang Mengandungi Omega-3, Boleh Membantu Dengan Menghilangkan Rasa Sakit Sendi.

Credit To: sakitlututberkesan.blogspot.my

#LegaAdaNurIman

Nurul Diyana Mohamed

"Peneraju Inovasi Alas Tilam No.#1 Di Malaysia"

Master Stokis "Gel Mandian Bidara Al Fattah Limau Purut Nilai/Port Dickson" 

Ejen "Gel Lutut Nur Iman" 😊

No comments:

Post a Comment