Friday, January 30, 2015

Anak Bawah 7 tahun Hanya Layak Disayangi

Teks: Nurul Diyana Mohamed

Beberapa hari lepas, tiba-tiba sahaja suami balik dan kata; "Memang betul apa yang sayang cakap anak bawah tujuh tahun tak boleh marah-marah kena sayang sahaja", "Dalam ceramah ustaz tadi, abang dengar dia kata berikan sepenuh kasih sayang sehingga anak berumur tujuh tahun, beri apa sahaja, bila dah tujuh tahun baru mula didik dan bertegas. Sampai satu peringkat lagi anggap macam kawan" sambung beliau. "Baru abang faham apa yang ayang cerita selama ni" Sambil menceritakan secara detail apa yang beliau dengar dalam satu ceramah agama. 

Saya sebenarnya tidaklah begitu mengingati setiap bait bicara beliau.  Sedangkan saya dah banyak baca tentang ini sebenarnya tapi saya hanya suka ambil kisah selari dengan tahap perkembangan anak-anak saya sahaja. Tidak mahu jadi terlalu rigid, jadi biarlah saya mengingati apa yang saya guna untuk anak-anak saya. Pening kepala nanti nak ingat semua. Tapi tidaklah susah sebenarnya. Cuma lupa. Jika berkesempatan, saya akan buat satu post ilmiah tentang perkara ini. In Shaa Allah.

Bersambung..

No comments:

Post a Comment