Wednesday, January 21, 2015

Kisah Anak Yang Terlalu Sayangkan Ibunya

Teks: Nurul Diyana Binti Mohamed.

Awal pagi ini terjaga pukul 2.30pagi. Tukar lampin kain moden Ammar yang Ayah sediakan kat tepi sebelum tidur. Ummi pule tertidur kepenatan semasa menyusukan anak-anak. Si kakak ayah dah tukarkan sebelum tidur. Budak-budak ni memang kene berjadual tukar lampin kalau tidak nanti merah semua. Lepas tukar je lampin kain moden yang juga NHDBABY SHOP jual bermula dengan harga bermula RM18 untuk satu CD dan 2 insert. Harga bergantung pada jenis lampin kain.

Selesai sahaja tukar lampin kain moden, dapat lihat selesanya dia. Tak perlu ulit dah tidur lena. Alhamdulillah. Teringat ada beberapa urusan yang menjadi tanda tanya, jadi alang-alang dah terjaga nak tanya Allah sebentar. Teknik BAD
(Bertanya Allah Dahulu). Memang nak mudah apa-apa kena tanya Allah SWT. Tapi biasala, mentarbiah diri sendiri ini sama sahaja susahnya macam didik anak-anak. Jadi kalau didik diri sendiri pun dah susah jangan komplen susah didik anak-anak. Redha dan berusaha sahajalah.

Sedang bertafakur di tikar sejadah dengar pula bising bunyi Damia merengek. Terjaga la tu. Tapi saya teruskan juga sampai siap mengharapkan ayah terjaga tengokkan si anak sulung. Jangan di ganggu adiknya sudahla. Kalau adik terjaga, sudahnya malam ini ummi berjagalah.

Selesai bersolat, saya ke ruang tamu yang menjadi ruang tidur kami empat beranak buat masa sekarang. Anak-anak tengah kecil dan Ammar memang lincah bergolek-golek buat kami bimbang mahu tidur atas katil. Bimbang ummi ayah mahu tidur selesa, anak yang mendapat sakit. Jadi ibu bapa kenalah berkorban demi anak-anak sikit.

Alhamdulillah kakaknya dah pandai berdikari turun katil sendiri seawal umur satu tahun lebih sejak mula-mula belajar berjalan lagi. Siang atau pagi hari kalau dia tertidur dalam bilik, biarkan sahaja nanti akan bangun sengeh-sengeh cari ummi. "Umi! Umi! Umi!", inilah perkataan comel beliau bila bangun tidur dan tengok saya tiada. Selagi tak menyahut "Ummi kat sini sayang" atau melihat saya selagi itulah berbunyi. Tapi yang ajaibnya kalau bangun tidur nampak ummi berada berhampiran dia boleh lagi sambunng tidur satu round lagi. Kalau ummi golek-golek sama, lama la dia tidur. Tiada apa yang nak dibimbangkan sangat dengan si kakak. Cabaran sekarang banyak pada anak nombor dua kami Muhammad Rizq Ammar.

Tapi malam ni lain sikit karenahnya, adik lena tidur dia pula merengek. Bila keluar lihat tengah peluk-peluk ayah sambil merengek, kesal saya tiada kat sebelah bila terjaga agaknya. Bila nampak saya terus datang pada saya dengan nada merengek-rengek. Bila didodoikan tidur, selepas lima minit lena kembali. Itupun setelah beberapa kali mencari gaya tidur yang sesuai. Sudahnya tidur mengiring atas bantal menyusu.

Dengan anak-anak macam inilah saya, manja semuanya. Tiada ayah tidak apa, berbulan pulang ke kampung berpantang pun tiada masalah. Tapi semalam bermalam di hospital melahirkan adik, bila balik demam sehari dua. Terpaksa manjakan kakak lebih. Ammar pula lebih banyak berdikari tetapi pun tak boleh jauh dari ummi. Tinggalkan sekejap dengan ayah, tak lama mesti menangis gear lima. Sudahnya terpaksa kendong guna SSC Pognae sambil bekerja. Ingatkan kurang kasih sayang pada si kakak bila beranak awal. Tapi kasih sayang melimpah ruah pada budak berdua ini. Semuanya bersyukur kepada segala kemudahan yang ada, ada internet dan telefon pintar mudah alih; saya dapat berniaga dan menulis dari rumah, ada periuk sebaguna noxxa; saya dapat jimatkan masa memasak, ada alat bantu mengajar; suami boleh tolong ajarkan anak-anak, ada VCD pembelajaran; boleh dipasangkan ketika sibuk bekerja dan banyak lagi kemudahan yang lain. Kebanyakannya dijual di NHDBABY SHOP. Hubungi sahaja saya untuk tempahan dan maklumat lanjut.

In Shaa Allah akan cuba membantu semampu mungkin. Sekarang kutu noxxa untuk januari telah masuk kumpulan ke dua. Rancang cuma satu kumpulan untuk satu bulan tapi Alhamdulillah rezeki dari Allah SWT masih ada lagi permintaan. Peluang untuk pelanggan mendapatkan pemudah cara dengan berkutu. Bayar sikit-sikit lama-lama selesai. Tidak membebankan mana-mana pihak. In Shaa Allah. Jika mahu beli tunai juga kami terima dengan hati terbuka. 

No comments:

Post a Comment