Friday, January 16, 2015

Kebaikan Menggunakan Lampin Kain Moden

Teks dan Foto: Nurul Diyana Mohamed

Ketika sedang mempersiapkan ammar pagi ini, terlintas untuk berkongsi kelebihan produk yang satu ini. Penggunaan lampin kain.

Ini item wajib yang perlu ada untuk anak-anak saya. Selain menjimatkan wang dalam tempoh masa yang panjang, ia juga sangat membantu ketika anak meruam akibat cuaca panas, terlalu aktif bergerak, banyak berpeluh mahupun kerana penggunaan lampin pakai buang.

Saya seorang yang berkulit sensitif, Damia dan Ammar juga. Kulit saya sangat sensitif sehinggakan berada dalam bilik atau kereta berhawa dingin dalam satu tempoh yang lama sahaja kawasan bibir dan mata boleh jadi kering menggelupas. Berada dalam cuaca panas yang lama dan kurang meminum air juga akan mengakibatkan kesan yang sama. Sudahlah menanggung sakit kurang lebih seminggu setiap kali kena, parut hitam juga turut terhasil selepas sembuh. Kerap mencuci pinggan mangkuk yang menjadi kewajipan suri rumah akan menghasilkan kulit tangan yang kering dah menggelupas. Sebab tu saya selalu memastikan saya mengambil vitamin dan meminum air sekurang-kurangnya 2 liter sehari.

Mungkin genetik dari saya, ammar dan damia juga kerap meruam bila cuaca panas. Kalau tidak kena gaya pemakaian lampin pakai buang juga akan terjadi perkara sama. Saya perhatikan setiap kali meruam di bahagian lampin apabila diusahakan dengan penggunaan kain lampin moden atau kain lampin biasa yang dilipat. Alhamdulillah kesan merah akan berkurangan dan cepat sembuh. Tapi kalau ketika itu memerlukan saya keluar yang kebiasaannya saya gunakan lampin pakar buang, akan meruam kembali. Kemudiannya usahakan dengan lampin kain moden semula, hanya sekali penggunaan sudah nampak kesan merah berkurangan. Memang jelas sekali perbezaannya.

Sedih, sayu dan menebal rasa bersalah di hati saya setiap kali melihat anak meruam. Pada mulanya saya gunakan lampin pakai buang supaya senang nak menguruskan anak-anak dalam kesibukan harian saya bekerja dari rumah. Lagipun, saya ingatkan ammar ikut kulit ayahnya tetapi saya silap. Ammar juga berkulit sensitif saya seperti saya dan kakaknya Damia. Kami memiliki kulit yang cantik tetapi sensitif. Kalau tidak meruam, kulit anak-anak memang tiada sebarang cela, lembut dan mulus. Pantangnya banyak, selain cuaca panas dan penggunaan lampin pakai buang, penggunaan sabun yang tidak sesuai juga akan menimbulkan masalah besar. Kulit boleh jadi kering, kemerahan dan meruam sehingga kadang-kadang terkoyak kulit.

Sejak Damia masih bayi saya memang menggunakan lampin kain moden di rumah, saya memborong sendiri dari pembekal dan selain untuk kegunaan sendiri turut menjual lampin kain moden di kedai online saya NHDBABY SHOP.

Sekarang, untuk Ammar saya juga gunakan kain lampin moden ketika berada di rumah. Selamat dan menyelamatkan. Kos lampin pakai buang juga jimat untuk tempoh masa panjang. Kadang-kadang satu pek lampin pakai buang sebulan pun malu-malu untuk habis. Kalau ketika Damia masih bayi, saya hanya gunakan lampin pakai buang ketika saya basuh semua lampin kain moden, pakai sementara menunggu lampin kain moden kering atau ketika keluar berjalan-jalan atau pulang ke kampung. Senang tinggal pakai dan buang sahaja kan?

Tetapi sekarang saya lebih memilih untuk melipat lampin kain biasa dan menggunakan seluar getah ketika perlu membasuh lampin kain moden. Bukan kerana menjaga ekonomi tetapi kasihankan anak yang kulitnya menjadi merah apabila menggunakan lampin pakai buang. Mungkin kerana banyaknya bahan kimia yang digunakan.

Dalam mendidik anak-anak, saya percaya anak-anak yang sihat dan selesa akan mengoptimumkan kesan pembelajaran. Letak diri kita di situasi anak-anak, jika tidak sihat atau tidak selesa tentulah tidak dapat belajar dengan baik. Jadi, saya harap perkongsian saya ini dapat membantu ibu bapa yang mempunyai masalah sama dengan saya. 

Saya pula kenalah lagi gigih membasuh lampin kain moden selepas ini. Kalaupun perlu memakai lampin pakai buang, mungkin hanya ketika keluar bersiar-siar sebentar atau pulang ke kampung. Ketika itu guna lampin pakai buang anak-anak nampak lebih cantik dan tampan. Lampin kain moden agak besar dan boleh di ubah saiznya, jadi saya lebih suka pakaikan ketika berada di rumah tanpa seluar. Corak-coraknya yang menarik tidak memerlukan saya memakaikan seluar lagi di bahagian luar. Boleh tengok contoh yang Ammar guna di dalam gambar. Cantik bukan? Boleh whatsapp ke 013-9747810 untuk tempahan dan maklumat lanjut.



No comments:

Post a Comment