Sunday, November 8, 2015

Bila Kak Hana Memilih Untuk Tidur Sendiri

Teks: Nurul Diyana Mohamed

Nurul Hana Damia nama yang saya dan suami beri pada anak pertama kami. Sekarang sudah berusia 2tahun 8bulan. Anak gadis yang sangat pandai sesuai maksud namanya yang bijaksana.

Sebenarnya banyak kali sudah Hana bangun tengah-tengah malam dan berpindah tempat tidur sendiri. Tetapi kebiasaanya kerana ummi bangun sebentar di tengah malam untuk siapkan sedikit rutin. Jadi, ummi akan teman hana tidur lepas dah siap kerja.

Pagi tadi, ummi bangun sekitar 2.30 hingga 3 pagi uruskan sedikit kerja, kebetulan ada hari ini ummi dah janji dengan kakak ummi, Nor Azizah untuk hantar Kak Icha balik ke Sungai Buloh, Selangor. Walaupun Kak Icha tidak mahu, tapi ummi tetap akan hantar juga sebab sudah berjanji. Kak Icha ada lagi tiga orang abang-abang dan kakak, semua sudah rindu. Kak Icha anak bongsu, sudah tentu walid dan ibu Kak Icha lagi rindu. Mereka lebih berhak pada Kak Icha walaupun kami juga sayang dia macam anak sendiri.

Sedang ummi melakukan urusan, teringat baju Kak Icha yang perlu ummi sidai. Jadi, ummi ke bilik belakang untuk sidai baju. Ummi sambil bekerja, otak selalu ligat berkira-kira, payah benar untuk fokus. Tabiat semenjak kecil. Sekali sedang berangan-angan terkejut bila terpandang Kak Hana berbaring di katil single beralaskan Cadar Kalis Air dari NHD BABY SHOP. Sungguh lena Kak Hana tidur. Tanpa cari ummi seperti biasa. Tidur sendiri.

Ummi berhenti kerja dan peluk hana, bagi sedikit ciuman. Kak Hana perasan ummi ada dan peluk ummi. Bahagianya ummi rasa menjadi ibu, anak-anak ummi memang suka peluk cium. Ummi layan perasaan sebentar sebelum beritahu Kak Hana ummi mahu sambung kerja, sebelum itu ummi beri Kak Hana susu strawberry kegemarannya. Kak Hana sambung tidur sendiri.

Tidak boleh kerja berlama-lamaan seperti biasa, terdengar Ammar merengek minta susu. Ummi susukan Ammar dan tertidur semula di sisinya. Jam sudah hampir pukul 6 pagi apabila ummi terjaga semula untuk solat subuh. Itupun terpaksa susukan Ammar dahulu, bayi ekslusif susu ummi ini memang juara bab menyusu. Badan pun cergas dan padat berisi. Umur 11 bulan sudah pandai jalan, 1 tahun 2 bulan sudah pandai berlari dan mengusik Kak Hana. Rampas barang Kak Hana sambil berlari dan jerit "ayi...." maksudnya lari. Ummi hendak marah tidak mampu sebab rasa sungguh comel.
Selesai susukan Ammar, ummi ke bilik tengah untuk solat supaya tidak mengganggu anak-anak ummi tidur termasuk Kak Icha. Ayah sudah ummi kejut untuk solat subuh. Tapi sebelum itu ummi jenguk dulu Kak Hana di bilik belakang tapi tiada. Ummi cari Kak Hana,  rupanya dah berpindah tempat tidur dalam gelap ke bilik tengah.

Kalau tadi bila dia sudah tidur, ummi matikan lampu di bilik belakang dia tidak mahu, sekarang dia sendiri yang berpindah tempat tidur di bilik gelap. Memang anak yang sungguh berani. Macam ummi dia. Lena sungguh dia tidur. Tiba-tiba ummi terfikir, adakah dia berpindah tempat tidur kerana tidak tahan ayah berdengkur? lucu pula dengan sangkaan yang satu ini.

Anak oh anak, apa pun sebabnya, ummi tetap bangga dengan setiap perkembangan kamu. Ummi sayang Hana dan Ammar. Sayang Kak Icha juga, tiba-tiba beberapa hari ini ummi ayah dapat anak yang dah  besar setelah Kak Icha tidak mahu balik rumah semasa keluarganya menghantar Kak Mira untuk temankan Tok Ma balik kampung hari Selasa yang lalu.

Ingatan untuk diri sendiri dan ibu bapa di luar sana, sesibuk manapun kita, pastikan ada masa pause untuk menghayati dan hargai perkembangan anak-anak walau sekecil mana pun. Selain terapi diri kerana melihat anak-anak itu sungguh menenangkan, masa bersama anak-anak itu sendiri sangat terhad kerana anak-anak cepat membesar. Bila tiba masanya mereka sudah pandai berdikari, hanya tinggal kita dan suami. Jika anda seperti saya, pasti akan merindui saat-saat ini.

Salam kasih sayang,

www.nhdbabyshop.com

No comments:

Post a Comment