Wednesday, November 18, 2015

Komen Kes Bunuh di Muar

Teks: Nurul Diyana Mohamed

Terkilan mengenai kes bunuh di Muar baru-baru ini yang melibatkan rakan sekolah suami. Sebenarnya sebelum tersebar di media saya sudah tahu kes ini tetapi saya sebenarnya tidak suka untuk mendengar atau melihat perkara-perkara negatif. Dah tahu pasti ramai yang mahu jadi keyboard warrior.

Tetapi hari ini terbaca juga apabila tengok komen saudara mara yang terkilan akibat komen negatif dan sangka buruk orang luar. Harap sesiapa yang terbaca post ini lebih bertimbang rasa dan menghormati keluarga si mati.

Sifu saya pernah berkata, kita ni kalau sibuk menambah baik kehidupan sendiri dah tak ada isu dah bab mengumpat mengeji menyibuk urusan orang. Cukuplah dengan ucapan takziah dan Al Fatihah.

Masalahnya kita kalau jumpa apa-apa isu sibuk nak mengomen. Saya sekarang kalau orang mengomen saya senyum sahaja, kesian sebenarnya. Kesian dia rasa diri sendiri sempurna walaupun masih banyak yang perlu diperbaiki.

Bagi saya, selagi seseorang tu tidak berada di tempat kita, situasi kits atau sekurang-kurangnya mempunyai kerjaya sendiri atau kerjaya suami yang sama atau anak sama banyak, mereka TIDAK LAYAK berkata apa-apa. Nak mencadang tidak salah, bab menilai tolong semak diri sendiri terlebih dahulu. Sebab itu yang saya sentiasa lakukan apabila terfikir mahu menilai. Syaitan memang sentiasa ada untuk mencucuk cik akak sayang. Jadi jangan merasa terlalu sempurna.

Maaflah sedikit tegas tapi ini kebenaran. Belajar dari pengalaman.

www.nhdbabyshop.com

No comments:

Post a Comment