Saturday, November 14, 2015

Positif

Teks: Nurul Diyana Mohamed.

Saya  rasa kanak-kanak itu sangat istimewa.

Bila dia menangis melalak mengamuk pun boleh tiba-tiba ketawa dan  gelak-gelak kalau kita sebagai ibubapa melayaninya dengan terus tersenyum dan  cakap baik-baik. Buat macam tiada apa-apa.

Macam ajaib pula.

Hari hujung minggu ini jadual ummi penuh lagi. Macam biasa la. Pulun urusan kerja yang tidak boleh buat  hari-hari biasa sebab ayah kerja waktu pejabat 8 pagi hingga 5 petang.

Dalam tengah sibuk nak cepat, tiba-tiba anak merajuk ayah rampas gitar mainan macam tidak boleh pujuk lagi dah gayanya. Ambil dukung pun meronta-ronta menangis. Si ayah awal-awal dah main jauh-jauh dengan adik.

Seronok sebenarnya layan  anak mengamuk kalau kena dengan emosi ummi (cuba untuk positif sepanjang masa). Mesti ada yang tanya, apa  yang seronoknya?

Seronok sebab boleh uji tahap kesabaran kita sampai mana? amanah Allah SWT ini  bukan boleh buat main, tapi kita mudah sangat nak leka, nak marah atau hilang sabar.

Seronok juga apabila berjaya memujuk anak-anak. Lihat wajah anak tu tersenyum selepas berhempas pulas, Allah..bahagianya. Hanya yang melalui sahaja dapat rasa.

Itu yang kena positif sahaja sepanjang masa sampai kadang-kadang kalau dah tidak boleh sabar dengan orang-orang negatif saya unfollow sahaja. Kalau melampau sangat dan sengaja kacau hidup saya, buat sakit hati, terpaksalah unfriends dan block. Terpaksa ya. Bukan sengaja sebab dunia saya kecil. Memang tak boleh nak hadap benda-benda negatif ni.

Bukan nak putuskan silaturrahim sebab dekat luar muka buku masih lagi bergelak ketawa dan bertepuk tampar. Itu juga sebenarnya salah satu cara  menjaga silaturrahim sebab tidak semua yang kita buat orang suka kan? kadang-kadang tanpa sedar kita post benda baik, orang negatif fikir sebaliknya.

Sebagai contoh pernah terjadi pada diri saya sendiri. Saya kongsi cara setting smartphone orang ingat saya mahu block dia. Jauh menyimpang betul ideanya walau tiada kena mengena. Orang negatif ini jangan buat main, kadang-kadang ada yang terlebih prihatin.

Ada juga tiap-tiap hari mesej tanya khabar, sampai saya senyap di  Facebook sebab balik kampung susah dapat line internet siap tanya  kenapa senyap siap  cakap rindu. Sampai satu tahap rasa bersalah sebab saya tidak pernah mesej dia dahulu pun sebab sibuk dengan hal sendiri sementelah tidak rapat pun. Setelah bertahun baru saya tahu apa yang saya cakap, hal anak-anak saya jadi bahan perbandingan dalam group rahsia beliau. Mujur ada yang sudi memberitahu apabila sudah tidak mampu jadi pendengar. Jika tidak sampai bila-bila saya tidak tahu.

Jadi, berhati-hatilah semua ya. Semoga anda sentiasa positif.

Salam Anda Kaya & Berjaya,

www.nhdbabyshop.com
www.nuruldiyanamohd.com

No comments:

Post a Comment