Tuesday, November 24, 2015

Cara Mudah Latih Anak Cepat Bercakap

Teks: Nurul Diyana Mohamed
Sumber: thevocket.com

Sedang berjalan-jalan di facebook seorang rakan kerana cerita menarik beliau mengenai tuan rumah yang baik hati tolong kemaskan lalang depan rumah tetapi rupanya yang dicangkul adalah serai beliau terjumpa link mengenai cara melatih anak cepat bercakap ini.

Sungguh menarik, saya akan cuba guna untuk Hana dan Ammar. Penting ini untuk saya kerana Ammar walaupun baru berusia 1tahun 2bulan, dia susah pandai buat ayat dua patah perkataan. Cepat sungguh perkembagan dia, cepat jalan dan cepat juga bercakap. Kakak dan ibu saya panggil Ammar bayi genius. Ini beri ummi lebih cabaran dalam mendidik amanah Allah SWT. Mungkin juga kerana dia anak susu ibu sepenuhnya walaupun seusia sekarang, masih ekslusif. Yang terbaik hanya dari Allah SWT. Itu kami yakin dan pasti.

Ummi ayah memang suka mempertahankan kelainan kami. Berbeza itu sangat bagus demi kejayaan. Hakikatnya bagi kami, apa yang tertulis dalam Al Quran mengenai penyusuan dua tahun penuh itulah yang paling tepat, jadi kami usahakan ke arah itu. Membesarkan anak pertama memberi kami keyakinan untuk memberikan lebih baik untuk anak kedua kami. Hana menyusu ekslusif satu tahun dan meneruskan susu ibu sehingga dua tahun satu bulan. Dan kami usahakan untuk Ammar ekslusif sehingga dua tahun, In Shaa Allah.

Berbalik semula pada cara melatih anak dengan cepat, artikel dari thevocket.com menerangkan tentang kaedah parentese. Bercakap menggunakan tatabahasa yang betul tetapi secara meleret-leret seolah-olah bernyanyi.

Saya pula jenis yang bercakap cepat, macam keretapi kata suami. Sebab itu saya rasa teknik ini penting untuk saya guna, kerana kedua-dua anak sedang aktif belajar bercakap. Jika benar bagai yang dikata, memang ini wajib saya guna. Dah terbiasa cakap mahu cepat, bimbang tak perasan menjadi akibat jadi susah pula anak mahu tangkap apa yang saya cakap. Walaupun kedua-duanya dapat tangkap ayat dengan baik selama ini, sedikit penambahbaikan tiada salahnya.

Juga dikatakan dalam artikel yang sama bahawa baby talk tidak boleh digunakan kerana ia boleh mengganggu perkembangan percakapan anak, anak akan jadi lebih lambat bercakap. Baby talk ini definisinya adalah apabila kita bercakap ikut bahasa anak-anak tu. Contoh "nak cucu" disebut untuk "nak susu". Sedangkan "cucu" itu memberi maksud lain. Kan dah susah mahu terangkan nanti. Bimbang selain pengunaan perkataan salah, boleh buat anak terkeliru pula.

Jom amal parentese. Saya mahu mulakan sekarang.

www.nhdbabyshop.com
WhatsApp 0139747810
Instagram: cadarkalisair4u


No comments:

Post a Comment