Tuesday, October 6, 2015

Berniaga Tidak Buat Duit?

Teks: Nurul Diyana Mohamed

Alhamdulillah malam tadi walaupun kepenatan sempat juga COD barang ke Kampung Salak Tinggi dan Giant, Nilai.

Pelanggan juga bagi kerjasama yang baik, bagi saya itu juga rezeki Allah SWT. Hidup tak selalunya indah, langit tak selalunya cerah. Pernah juga bila dah sampai tempat dituju pelanggan tak dapat dihubungi. Beberapa lama tunggu baru beritahu tak dapat datang. Berniaga sendiri angkut anak-anak 1tahun 2bulan dan 2tahun 7bulan. Orang nampak senang, orang pandang lenang. Tapi hanya Allah SWT sahaja yang mengetahui susah payahnya sehinggakan suami pernah offer 6K suruh saya berhenti. Belum masuk lagi hutang belajar degree diploma yang mahu dia bayar tiap-tiap bulan. Duit pada ibu saya lagi. Tapi saya cakap TIDAK.

Ini bukan sekadar perniagaan tetapi ini kehidupan saya, keyakinan diri saya, apa yang saya mahu dan apa yang saya suka. Mujurlah beliau kini memahami. Ada yang pernah kata saya buat duit banyak, mungkin duit saya lebih daripada gaji orang bekerja. Tapi mereka silap, ada orang berniaga tidak buat duit pun. Ada sahaja pelanggan tak bayar. Dapat barang kemudian senyap, biasanya kawan-kawanlah. Kalau dengan ahli keluarga pula biasanya bagi harga modal. Dalam masa yang sama duit yang ada pusing buat modal. Jadilah kosong-kosong-kosong. Tidak mengapalah, Allah SWT maha mengetahui apa yang terbaik buat kita semua.

Dalam perniagaan kena ada mentor, kena ada panduan. Tapi bukan semua orang boleh jadi mentor, kalau jumpa yang bagus, ramai-ramai pun tak apa. Bukan tidak mencari tetapi ramai mentor yang jumpa diri sendiri separuh jalan berniaga, ada juga yang jadi penyedia networking sahaja. Tapi Alhamdulillah semua berjasa memberi ilmu dan bimbingan bermanafaat tidak banyak sedikit. Saya tidak menyalahkan sesiapa. Itu kisah lalu, kini sedang bersedia untuk buku baru. Anak-anak pun sudah pandai main sendiri, kini ummi punya lebih sedikit masa untuk set up semula apa yang dah ketinggalan. Yang terbaik untuk semua. In Shaa Allah.

Amin

www.nhdbabyshop.com

No comments:

Post a Comment