Tuesday, December 23, 2014

Menggunakan Blackboard Sticker

Teks dan Foto: Nurul Diyana Mohamed

Harini rasa bahagia sangat, salah satu sebabnya adalah kerana Black Board Sticker.
 
Semalam sampai tempahan dari supplier Black Board Sticker ni. Tapi malam baru dapat pasang sebab kelam kabut uruskan perniagaan perkongsian NHDBABYSHOP dan Little Caliphee. Sebelum itu barangnya terbiar sahaja di atas meja makan. Kebetulan dalam masa yang sama keluarga mertua nak datang, jadi bertambah-tambah kesibukannya. 

Tapi sebelum keluarga mertua datang memang dah janji pada diri nak pasangkan whiteboard sticker atau black board sticker. Supaya Damia boleh bermain lukis-lukis dengan Datuk, Nenek dan 4 orang ibu saudaranya iaitu adik-adik ipar saya. Bukannya selalu mereka datang ke sini, cuma kebetulan bila ada urusan sahaja. Kali ini sebab bawa adik-adik yang sedang cuti sekolah bercuti ke Port Dickson dan jalan-jalan ke ICity.

Dah tahu ukuran white board dan black board sticker tu 45cm x 200cm tapi saya malas nak ambil perhatian sangat. Dalam nak cepat pasang, saya ambil je black board sticker sebab malas fikir panjang. Penilaian pertama saya terhadap black board sticker "panjangnya..".

Baru ingat tak perlu potong tapi wajib juga potong. Tapi tak apalah, dalam fikiran saya boleh guna kat tempat lain pula.

Pada mulanya saya juga beranggapan black board sticker ini tidaklah sehebat black board biasa tapi hasilnya adalah lebih dari jangkaan saya. Mungkin tidak terlalu bagus tapi sudah cukup bagus untuk saya dan anak-anak. Dinding rata kuarters kami jadi papan dengan kemasan yang cukup sempurna. Seolah-olah ia memang sebuah papan hitam.

Masalah terbesar saya dalam mendidik damia ialah dalam penggunaan pen. Damia sangat suka dengan pen, sana-sini buku saya kena conteng. Kalau saya tidak melarang tentulah sayang apabila habis buku-buku yang saya suka jadi comot. Tapi bila melarang bimbang pula menganggu latihan awal anak. Jadi, demi perkembangan anak saya terpaksa pejamkan mata dan bersabar. 

Tapi semenjak ada papan hitam ini, yang di tangan cuma kapur sahaja. Jadi, selamatlah buku-buku saya. Oleh kerana ummi suka sangat buku tetapi terpaksa berfikir nak beli buku baru sebab takut kena conteng, masalah itu dah selesai hari ini. Gembira tak terkata. Dan harini ummi siap beli dua biji buku semasa pergi makan di jusco tadi, bertajuk "Babywearing Made Simple" tulisan Adriana Thani dan "Celik Mata & Jiwa" dari Dr. Muhaya. Dah boleh dah buka semula pustaka kecil ummi. 

No comments:

Post a Comment