Thursday, December 25, 2014

Membuka Syarikat Baru

Teks dan Foto: Nurul Diyana Mohamed

Sebagai persediaan untuk mengejar impian sebagai penulis, saya nekad mengambil keputusan untuk membuka sebuah lagi syarikat baru yang menggunakan nama saya sendiri, NURUL DIYANA BINTI MOHAMED.

Syarikat ini adalah syarikat kedua saya selepas NHDBABY SHOP.

Menurut nasihat daripada mentor ABDR, Kak Masayu Ahmad. Saya perlu melakukan penjenamaan semula menggunakan nama saya sendiri. Jadi mengikut pertimbangan saya, membuka syarikat baru menggunakan nama sendiri adalah pilihan paling tepat.

Syarikat milikan tunggal ini akan saya gunakan bagi tujuan menulis blog panduan pendidikan awal kanak-kanak, menjual alat bantu mengajar dan produk keperluan bayi, kanak-kanak dan dewasa.

Perancangan Perniagaan

Perancangan saya, blog www.nuruldiyanamohd.blogspot.com akan saya gunakan untuk menulis panduan pendidikan awal kanak-kanak di samping menjual alat bantu mengajar, manakala blog www.nhdbabyshop.blogspot.com akan saya jadikan kedai maya bagi menjual produk keperluan bayi, kanak-kanak dan dewasa.

Harus Daftar Perniagaan

Mungkin ramai yang masih belum mengetahui bahawa setiap perniagaan harus didaftarkan. Tidak kiralah perniagaan itu dijalankan secara atas talian ataupun mempunyai kedai fizikal.

Saya sendiri bimbang sekiranya terlupa membuat pembaharuan syarikat pertama saya NHDBABY SHOP. Walaupun kedai maya ini hanyalah kedai kecil yang dijalankan secara atas talian, berniaga kecil-kecilan di blog, website dan facebook sambil berperang dengan anak, tetapi saya tetap mementingkan aturan hidup mengikut perundangan yang betul di Malaysia bagi mengelakkan kesulitan di kemudian hari dan demi keselesaan sendiri. Bila sudah berdaftar, saya sudah tiada alasan untuk berasa bimbang disaman, didenda dan sebagainya.

Harga Lesen Perniagaan

Pendaftaran lesen perniagaan menggunakan nama sendiri pun tidaklah terlalu mahal, hanya bernilai RM30 untuk setahun dan RM10 untuk cetakan dokumen. Kali ini saya memanjangkan pendaftaran perniagaan saya sehingga dua tahun, jadi modal yang diperlukan hanya sebanyak RM70. Mampu bayar bukan?

Tapi sekiranya anda ingin menggunakan nama rekaan sendiri seperti NHDBABY SHOP, bayaran lain dikenakan. RM60 untuk tempoh setahun dan cetakan dokumen RM10. Jadi, jumlahnya RM70 untuk tempoh setahun sekali pendaftaran. Lanjutan pendaftaran boleh dilakukan sehingga 5 tahun dan anda dapat menjimatkan masa dan kos cetakan dokumen. Lain pula harganya sekiranya anda menggunakan nama akhir seperti Enterprise, Sdn. Bhd. dan sebagainya.

Pendaftaran juga hanya memerlukan salinan IC dan borang boleh di ambil di kaunter. Jika ingin menjimatkan masa, anda mungkin boleh memilih untuk mengisi borang pendaftaran dari rumah terlebih dahulu.

Pengalaman Saya

Pendaftaran juga boleh dilakukan secara atas talian di website Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM). Tetapi kerana banyak perkara yang bersangkut paut dengan NHDBABY SHOP yang memerlukan penjelasan, jadi saya memilih untuk pergi terus ke pejabat SSM Seremban.

Tempoh perkhidmatan yang dijanjikan untuk setiap pendaftaran perniagaan di SSM Seremban adalah selama 1 jam tetapi realitinya bergantung kepada betapa sibuknya pejabat SSM pada ketika itu. Dan pengalaman kedua mendaftarkan syarikat semalam, tempohnya adalah hampir 2jam.

Pengalaman pertama menguruskan pendaftaran syarikat dengan anak, 2jam adalah tempoh yang sangat lama. Anak sempat berlari ke sana, kesini sampai lebam di mata terhantuk meja. Ummi hampir hilang sabar melayan keletah Damia yang aktif, sehingga perlu sentiasa meningatkan diri supaya kekal positif.

Pentingnya Pengendong Bayi

Pada mulanya ummi cuma naik ke pejabat pendaftaran SSM di tingkat 3 dengan Damia dan Ayah bersama Ammar tunggu di kereta, tetapi kemudiannya Ayah dan Ammar juga naik ke atas. 

Tambah menguji kesabaran ummi bila Ayah meninggalkan  Ammar dan Damia untuk bersolat tanpa membawa pengendong bayi. Terpaksalah mengejar Damia sambil mendukung ammar dengan tangan kosong. Yang mana antara pengalaman yang tak mahu ummi alami.

Pengendong bayi atau lebih sedap dipanggil "Baby Carrier" ini sudah menjadi kegemaran ummi sejak selepas berpantangkan Ammar. Kerana Ammar adalah seorang bayi yang badannya agak semangat berbanding bayi-bayi yang seusia. Dilahirkan pada berat hanya 2.85kg tetapi membesar bagai juara sehingga mencapai berat 6.1kg pada usia 3bulan. Dan kini beliau telah berusia hampir 4bulan. Pengendong bayi telah menjadi barang keperluan ummi.

Ini juga adalah antara sebab ummi terjebak dan menjadi seorang "Babywearers" di Malaysia. Lebih mudah juga menjaga anak-anak bila menggunakan pengendong bayi. Kedai Maya NHDBABY SHOP juga telah bertindak membantu ibubapa mendapatkan pengendong bayi yang diiktiraf selamat dengan membuat projek kutu bulanan untuk "Soft Structured Carrier (SSC)" jenama Pognae yang sedang hangat di pasaran Malaysia. Boleh hubungi facebook Nhdbaby Diyana untuk maklumat lanjut atau Whatsapp ke 013-9747810.

Selain berguna sebagai alat bantuan dalam mengedong atau mendukung anak dan mengelakkan sakit badan, pengendong bayi ini juga penting dalam memastikan anak terdidik secara optimum. Penggunaan pengendong bayi yang betul boleh membantu anak melihat di paras penglihatan ibubapa seterusnya membantu dalam perkembangan awal anak tetapi anak masih berasa selamat kerana boleh berpaling kepada ibu bapa apabila berasa takut. 

Doakan Saya

Semoga segala usaha yang dibuat ini diberkati. In Shaa Allah. Mohon pembaca doakan saya berjaya menjadi penulis dan peniaga yang berjaya. Semoga Allah SWT permudahkan segala urusan.

Robbi Yassir Wala Tuassir.

No comments:

Post a Comment