Thursday, December 25, 2014

Ayah Ajar Anak Bahasa Arab

Teks: Nurul Diyana Mohamed

Foto: Pembekal

Saya yakin, saya harus simpan detik dan ketika ini.

Sedang saya sibuk di dapur seorang diri tiba-tiba terdengar ayah mengajar anak bahasa arab menggunakan kamus yang saya belikan untuk Damia.

Teruja dan gembira mendengar anak dan suami belajar bersama.

Kamus Bergambar 3 bahasa Sayangku Cepat Pandai Perkataan Pertama ini memang berwarna-warni dan tebal. Tidak perlu bimbang anak akan koyakkan.

Tiga bahasa yang digunakan dalam kamus ini ialah Bahasa Inggeris, Bahasa Malaysia dan Bahasa Arab. Bahasa arab yang digunakan ditulis dalam bahasa arab dan juga rumi.

Kebetulannya semasa membuat tempahan daripada pembekal ummi merasakan buku kamus ini sangat bagus untuk damia. Jadi ummi beli. Alhamdulillah ayah tertarik untuk mengajar anak membaca.

Inilah untungnya jika alat bantu mengajar telah disediakan, cuma tinggal guna sahaja.

Sekarang, bukan saya sahaja yang ambil kisah dalam pendidikan awal anak-anak. Tapi suami juga. Kebiasaanya perlu ummi tegur dahulu baru buat. Bila dilaksanakan dengan rela hati, In Shaa Allah usaha lagi berkat. Anak lagi faham.

Sejuk hati saya. 

No comments:

Post a Comment