Sunday, December 21, 2014

Didik Anak Minat Membaca Al-Quran

Teks dan Foto: Nurul Diyana Mohamed

Sebagai seorang muslim, tidak dapat tidak setiap daripada kita tentu mengimpikan anak yang soleh solehah penyejuk mata ibu dan ayah.Saya dan suami pun sama juga.

Salah satu tips untuk didik anak minat mambaca Al-Quran ialah dedahkan anak dengan A-Quran itu sendiri. Sediakan Al-Quran di rumah dan baca. Supaya anak boleh melihat dan jatuh minat. 

Disebalik kesibukan saya dan suami, kami berusaha menyediakan alat bantuan mengajar untuk anak-anak kami.

Sama seperti makanan, kanak-kanak suka sekali apabila melihat buku-buku yang penuh dengan warna-warni. Jadi, kami mengambil inisiatif untuk menyediakan Muqaddam Bergambar untuk Damia yang berusia 1tahun 10bulan genap pada 19 Disember 2014.

Muqaddam Bergambar ini telah saya belikan untuk Damia semenjak beliau kecil lagi tapi saya jaga dan berikan mengikut kesesuaian keadaan dan tidak membenarkan Damia bermain-main sesuka hati dengan Muqaddam ini. Ini adalah salah satu cara bagi mendidik Damia menghormati Al-Quran.

Kebiasaanya, apabila saya atau suami selesai bersolat dan ingin mengaji, ketika itulah saya berikan Muqaddam Bergambar ini kepada dia.

Walaupun Damia masih kecil dan hanya kenal beberapa huruf hijahiyah. Tetapi Damia sangat suka membelek-belek Muqaddam Bergambar di samping membuat perbuatan seolah-olah ikut mengaji dengan penuh semangat.

Sekiranya anda berminat dengan produk ini boleh tempah sekarang melalui aplikasi whatsapp ke 013-9747810 atau hubungi facebook Nhdbaby Diyana.

No comments:

Post a Comment