Tuesday, December 30, 2014

Sediakan Alat Bantu Mengajar Ikut Perkembangan Anak

Teks dan Foto: Nurul Diyana Mohamed

Sebagai ibubapa kita mestilah mahukan yang terbaik untuk anak-anak. Saya sendiri suka membelikan mainan dan buku-buku untuk anak, tetapi lebih memilih permainan berbentuk pembelajaran atau lebih dikenali dalam bahasa inggeris sebagai "Learning Toys". Ada yang mungkin berpendapat semua ini membazir tetapi bagi saya, ianya lebih kepada alat bantu mengajar. 

Memandangkan saya dan suami agak sibuk (saya memulakan perniagaan online semenjak Damia berusia 3bulan), kami biarkan Damia meneroka alam kanak-kanaknya dengan segala mainan dan buku-buku yang ada. Ada ketikanya kami sebagai ibubapa akan peruntukkan masa untuk turut serta bermain dan membaca bersama dan ternyata anak-anak sungguh gembira.

Kebiasaannya banyak mainan yang akan dibelikan untuk anak pertama kerana teruja baru memiliki anak dan bimbang anak bosan kerana tiada kawan bermain. Tetapi bagi anak kedua dan sebagainya, saya lebih selektif membeli mengikut minat anak. 

Sebagai ibubapa, kita mesti dapat menilai minat dan kecenderungan anak. Contohnya damia, minatnya sering berubah-ubah mengikut masa tetapi tidak lari dari kucing, bola, buku dan pen. 

Memegang pen dan buku ibarat terapi buat Damia. Dari menangis terus tersenyum apabila melihat bola dan kucing. Menarik bukan? Tetapi dia juga ada minat lain selari dengan perkembangannya, iaitu menyusun barang dan memasukkan barang. 

Kalau ingin membeli mainan, saya mencadangkan ibubapa membeli mengikut minat anak. Anak-anak akan lebih seronok. Sama seperti kita orang dewasa, tentu lebih bertahan dan gembira melakukan sesuatu mengikut minat bukan? Begitulah anak kita. Apa aktiviti yang beliau suka lakukan di rumah?  Itulah permainan yang kita harus cari. Yang berkaitan aktiviti yang anak suka. 

Contoh pengalaman kami pada kali ini ialah Damia suka menyusun tin-tin susu dan sos yang saya buat stok untuk memasak setiap kali terlepas ke dapur. Kadang-kadang sampai terjatuh atas kaki dan mengadu "akit-akit" yang membawa maksud "sakit-sakit". Sekali melihat rasa kelakar dengan kaletah anak, tetapi bila difikirkan, kesian anak. 

Setelah berbincang dengan suami, kami bersetuju untuk membelikan "Building Block" untuk Damia. Mulanya agak berkira-kira untuk membeli kerana banyak wang yang telah digunakan untuk perniagaan dan keperluan pada bulan ini tetapi memikirkan anak, akhirnya kami beli juga di NHDBABY SHOP. 

Di NHDBABY SHOP kami ada beberapa jenis building block yang boleh dipilih. 


33PCS Wooden Block Transport

60PCS Wooden Blocks Number


 29PCS My block IQRA

50PCS Digital City Building Blocks
52PCS Wodden Blocks Candy

Building block untuk Damia ni, Building Block Candy. Hadiah harijadi awal dari ayah. Sungguh cantik bukan?

Dalam satu kotak ada 52unit. Cukup untuk membina kreativiti anak. Antara kelebihan bermain "building block" adalah:
1) Melatih koordinasi tangan dan mata.
2) Warna-warna menarik dan cerah merangsang deria penglihatan anak.
3) Sentuhan pelbagai bongkah kayu ini juga boleh merangsang deria sentuhan anak.
5) Melatih anak mengenal bentuk-bentuk yang berbeza seperti silinder, tangga, empat segi tepat, bulat, separa bulat, dan banyak lagi.



No comments:

Post a Comment