Thursday, August 4, 2016

[KEBURUKAN BUIH SABUN]

Teks: Nurul Diyana Mohamed

Saya Tahu Keburukan Buih Sabun Yang Banyak Ni Dah Lama. Dulu Suka Sangat Sabun Banyak Buih Terutama Sekali Sabun Cuci Pinggan, Pencuci Muka Dan Sabun Mandi. 

Tapi Tangan Kalah Dengan Sabun. Lumrah Jadi Orang Wanita Sabun Pencuci Pinggan Tu Paling Banyak Guna Kan? Tapi Bila Gigih Di Dapur Kulit Macam Boleh Disiat-Siat. Pedih Tau! 

Jadi Bila Dah Ada Wang Sendiri Saya Banyak Memilih Sabun Berasaskan Organik. Produk Organik. Biarlah Mahal Sikit. Tapi Sama Sahaja Sebenarnya, Sebab Biasanya Sabun-Sabun Ni Lagi Tahan Lama Dari Sabun Biasa. Tapi Terjadi Satu Teguran Apabila Saya Menukar Sabun Cuci Pinggan Organik Dari Brand S Ke A. Brand A Tak Banyak Buih. Saya Komplen Tak Best Pada Kawan Yang Juga Seller Sabun A. Sudahnya Kena Tegur. 

Tahukah Anda Selagi Banyak Buih Sabun Tu, Lagi Merbahaya Sabun Tu Untuk Kulit!!

Pernah Dengan Term SLS? SLS Adalah Water Surfactant Atau Ejen Pembuih (To Make Water Wetter By Reducing Water Surface Tension) 

Nama penuh SLS adalah SODIUM LAUREL SULFATE or SODIUM LAURETH SULFATE. Dibuat Dari Asid Sulfurik, Monododecyl Ester Dan Sodium Salt. Pendek Kata, SLS Ni Bukan Bukan Semulajadi, Tapi Sintetik, Dihasilkan Dari Bahan Kimia. 

SLS Sintetik Adalah Bahan Murah Dan Menghasilkan Banyak Buih. Sebab Tu Bahan Pencuci Murah Bukan Main Banyak Buih Tau. Zaman Sekarang Ramai Ingat Banyak Buih Lebih Bagus (Saya Dulu La Tu). 

Asalnya SLS Digunakan Untuk Cuci Lantai. Buih-Buih Tu Untuk Kotoran Degil Kat Lantai. Bukan Kulit Kita. Tapi Ada Pula Yang Guna Untuk Pencuci Muka, Sabun Mandian, Syampu. Kesian Tubuh Badan. 

Info Dari Internet; 

❌Kenapa SLS Sintetik bahaya?❌

SLS sintetik berbahaya sebab ia nya mengeringkan kulit, membuang lembapan kulit semulajadi. Kalau orang yang kulit jenis sensitif guna barang yang ada SLS, akan naik lah segala ruam sebab body’s natural moisturizer has been removed by the SLS.

FDA (Food & Drug Association) sendiri pernah menyatakan SLS sintetik ni bahaya untuk mata dan berbahaya untuk jantung, hati dan otak. Ianya bertoksik, dan boleh bertindak balas dengan bahan lain untuk membentuk carcinogenic nitrosamines.




Nurul Diyana Mohamed

"Peneraju Inovasi Alas Tilam No.#1 Di Malaysia"

Kami Juga Adalah Stokis 
"Gel Mandian Bidara Al Fattah Limau Purut Nilai" 😊

No comments:

Post a Comment