Thursday, October 29, 2015

Kepentingan Teknologi dan Hidup Bermentor

Teks dan Foto:  Nurul Diyana Mohamed

Fitrah anak-anak dilahirkan ibarat sehelai kain putih, kita ibu bapalah yang bertangungjawab untuk mencorakkan nilai yang kita mahu. Baik yang dicorakkan, baiklah jadinya. Tapi itu dahulu, kini di zaman teknologi yang makin berkembang pesat, saya lihat anak-anak juga tercorak dengan apa yang mereka lihat,baca dan dengar sama ada melalui televisyen, media massa, tablet, perlakuan rakan-rakan dan sebagainya. Itulah akibat dari kesan dunia tanpa sempadan yang kita alami sekarang ini. Jadi, tanggungjawab ibu bapa sekarang bukan sahaja mencorakkan anak tetapi juga menangkis serangan anasir luar yang cuba mancorakkan anak-anak.

Kalau dulu kita membesar tanpa kenal telefon pintar dan tablet, tetapi sekarang tanpa telefon pintar, tablet dan sebagainya kita ibarat katak di bawah tempurung. Tidak tahu apa-apa. Pada pendapat saya, gadget ini tidaklah seratus peratus buruk sahaja, tetapi ada juga kebaikannya, dengan pengunaan gadget pada masa kini ibu-ibu tidak lagi terikat untuk bekerja di pejabat sahaja. Dalam keadaan ekonomi yang bermasalah sekarang ini, bekerja bagi seorang ibu ibarat telah menjadi suatu kewajipan untuk membantu suami mencari tambah pendapatan, kerja sorang makan gaji  memang sudah tidak mampu menampung kehidupan lagi terutama bagi golongan sederhana. Kalau miskin apatah lagi.

Percaya atau tidak dengan adanya teknologi, di rumah juga kita boleh kerja makan gaji. Janji ada orang yang sudi gajikan sahaja. Tidak mempunyai majikan juga tiada masalah, kita juga boleh berniaga sendiri dengan senang hati malah boleh jadi kaya dan berjaya dari orang yang makan gaji, janji ada mentor dan ilmu. Mentor perlulah yang telah benar-benar berjaya, jangan ambil yang suam-suam kuku pula. Dan yang paling penting, mereka sudi untuk ajar kita.

Dengan teknologi yang ada, kita sebagai ibu bapa juga berupaya untuk menjaga dan mendidik anak-anak kita sendiri tanpa campur tangan sesiapa. Saya ada satu kepercayaan di mana anak-anak apabila banyak tangan yang menjaganya, maka lebih banyak ragamnya. Itu yang saya belajar dari pengalaman orang sekeliling dan saya sendiri yang pernah menjaga anak-anak kakak yang dah berpuluh orang. Majoritinya saya pernah asuh dengan penuh kasih sayang, sebahagian besar cuti sekolah semenjak tingkatan tiga dan semester di universiti saya habiskan untuk mereka kerana kasihan pada kakak-kakak yang bekerja dan anak-anak saudara yang teraniaya dek kerana sikap pengasuh, orang gaji, nursery dan sebagainya. Sampai sekarang, walaupun mereka telah besar panjang, kasih saya masih menebal kerana tangan inilah yang pernah membelai, memandikan dan memberi makan mereka ketika kecil.

Secara psikologinya anak-anak harus dikasihi dan di manja terutama di bawah umur tujuh tahun. Apabila cukup kasih sayang yang diberi, betul cara manja nya, In Shaa Allah anak-anak akan jadi lebih mendengar kata. Tapi memanjakan juga jangan membabi buta, harus ada ilmu, jika mahu berjaya, mendidik anak juga perlu mentor. Berbaiklah dengan orang sekeliling, perhatikan orang yang telah berjaya dan ikuti cara mereka. Itu sebenarnya jalan pintas untuk kita mudah berjaya. Hidup bermentor menjadikan kita boleh mencuba dan menambah baik keadaan dengan lebih pantas. Dalam apa sahaja isu, dalam apa sahaja kejayaan yang kita mahu.

Jika tiada mentor yang sesuai atau belum jumpa, cara terbaik adalah cari ilmu, ikut sunnah sebaik-baik panduan dari Rasululullah SAW dan garis panduan yang telah ditetapkan oleh Al Quran. Bagi saya, itulah cara paling baik buat masa ini, In Shaa Allah.

Saya percaya, penggunaan gadget adalah untuk dikawal bukan dihapuskan. Jika tidak dapat elak, jalan seiring. Saya suka penuhkan rumah dengan pelbagai poster, buku-buku dan permainan berbentuk pembelajaran untuk memberi pendedahan pada anak-anak tentang ilmu yang mereka perlu tahu, ada boleh dapatkannya dari www.nhdbabyshop.com. 

Selain itu saya suka penuhkan tablet dan smartphone dengan pelbagai video pembelajaran seperti abc, 123, shapes, alif ba ta dan banyak lagi. Tetapi dalam masa yang sama saya kawal penggunaannya, saya akan rampas bila lihat anak terlalu leka dan di kebanyakan masa saya simpan sahaja. Cuma apabila dalam car seat sahaja saya beri sedikit kelonggaran kerana saya tahu mereka bosan kerana tidak boleh bergerak-gerak. Alhamdulillah setakat ini segalanya masih terkawal. Jika tidak beri langsung, lagi bagus sebenarnya. Cuma ibu bapa kena cari pendekatan yang lebih sesuai untuk didik anak-anak. Saya juga masih banyak perlu belajar, tidak sesuai menjadi mentor sesiapa. Cari ilmu, cari ilmu dan cari ilmu. Yakinlah, hanya ilmu itu yang akan menentukan sejauh mana kejayaan anda, sejauh mana pendapatan anda.

Semoga Anda Kaya dan Berjaya di dunia dan akhirat. In Shaa Allah

www.nuruldiyanamohd.com
www.nhdbabyshop.com
WhatsApp 0139747810

No comments:

Post a Comment