Monday, October 5, 2015

Saya Mahu

Teks: Nurul Diyana Mohamed

Hari ini belum sampai separuh hari tetapi saya sudah kagum dengan ungkapan "I do this because I want to, not because I have to".  Saya berjanji pada diri sendiri akan tanamkan sikap ini pada anak-anak saya.

Beberapa hari ini adalah hari yang sungguh hebat dalam mengumpul ilmu. Nampaknya kakak saya Nor Azizah Mohamed mampu mengembalikan saya yang lama dengan perkongsian positifnya. Malah saya boleh katakan ia lebih lagi. Sebelum ini saya mersakan menjadi orang yang positif, sentiasa mengikut keadaan dan berusaha bersungguh-sungguh sudah cukup tetapi sebenar ia tidak. Dengan prinsip saya yang lama, mungkin saya boleh jadi bos yang berjaya tetapi saya belum boleh jadi diri sendiri yang berjaya. Dan saya mahukan itu semua.

Tanpa sedar, saya mahu bekerja sendiri kerana saya mahu. Saya mahu menjaga anak sendiri kerana saya mahu. Saya mahu mengawal hidup saya tanpa kongkongan sesiapa selain Allah SWT kerana saya mahu bukan kerana terpaksa. Tetapi malangnya sebelum ini tanpa sedar saya lakukan kerana terpaksa sebab saya terlupa setting minda dan bergerak mengikut keadaan dan situasi dan agak lemah dalam disiplin kerana cabaran menguruskan anak-anak dan rumahtangga. Walhal itu langsung bukan halangan kerana itu apa yang saya suka dan gembira lakukan.

Saya pernah menjadi orang yang mengkagumkan orang lain tetapi saya lupa saya perlu lepas dari penghargan manusia. Saya perlu kagum hanya dengan diri sendiri bukan orang lain perlu kagum dengan saya. Saya lakukan semua perkara kerana saya mahu bukan?

Ilmu dan motivasi setiap hari adalah penting supaya saya tidak leka. In Shaa Allah saya akan berusaha untuk konsisten.  Doakan saya.

www.nuruldiyanamohd.blogspot.com
www.nhdbabyshop.com

No comments:

Post a Comment