Saturday, October 3, 2015

Simpan Emas

Teks: Nurul Diyana Mohamed

Orang Kelantan memang sinonim dengan simpan emas, hadiah peperiksaan kalau dapat result elok saya dulu ma, kakak-kakak dan abang ipar bagi gelang emas, rantai emas, anting-anting emas bukan hadiah merapu.

Dulu, saya pun tak faham walaupun tahu nilai emas. Tak terfikir saya nilai duit akan jatuh sebegini teruk sampai hampir tiada nilai di luar negara.

Saya tidak fikir emas penting sebab saya kurang suka pakai. Nasib yang ada cuma kecil-kecil sahaja. Bila orang marah tak bagi beli emas saya tak tahu nak jawab apa, akhirnya  cuma jawab "saya gun duit sendiri, tak minta duit orang pun" untuk tutup mulut. Biadap rasa tapi terpaksa sebab rasa kecewa sangat orang campur hal peribadi saya masa tu.

Kalaula saya sedar dari dulu, kalau la saya tidak begitu menyampah nak pakai barang kemas masa kecik-kecik tentu dah lama saya sedar. Dulunya barang kemas saya buat mainan kumpul banyak-banyak adik beradik punya dan berlagak macam mami jarum. Saja usik ma dan kakak-kakak.

Tapi kini ia begitu berharga. Rasa macam semua duit simpanan mahu ditukar emas.

Sebab itu perumpamaan "Masa itu Emas" bukan "Masa itu Duit"

Eloklah pakat menyimpan emas semuanya, di bank-bank pun dah lama ada akaun emas. Tapi yang paling bernilai dalam bentuk barang kemas. Lepas ni bolehla beli untuk anak-anak. Biar kecil asal bernilai.

www.nhdbabyshop.com

No comments:

Post a Comment