Friday, October 30, 2015

Menyusu Anak Sendiri

Teks: Nurul Diyana Mohamed
Foto: Facebook

Berikutan kes seorang ibu yang membunuh diri selepas melahirkan anak selama 18 hari yang kononnya disebabkan tidak berjaya menyusukan anak dengan susu ibu. Timbul pelbagai reaksi dari semua pihak, jururawat yang bertugas sebagai di hospital di mana ibu itu melahirkan dimarahi majikan kerana dikatakan membenarkan ibu itu balik terlalu awal. Agak pelik juga kalai terpaksa menyimpan pesakit selama 18 hari tanpa apa-apa masalah kesihatan bukan? Tambahan pula saya sendiri yang mempunyai pengalaman dua kali melahirkan di hospital kerajaan juga tidak sanggup untuk tinggal lama-lama. Langsung tidak selesa.

Pengalaman pertama melahirkan secara pembedahan di Hospital kerajaan di Kelantan setelah menyerah diri kerana terlebih tarikh selama 11 hari. Walaupun akhirnya rasa sakit bersalin datang secara semulajadi dan berjaya mendapatkan bukaan sehingga 8cm tetapi akhirnya terpaksa dibedah hanya kerana disyaki bayi stress. Diugut kononnya bayi tidak akan berjaya diselamatkan sekiranya terlambat dan kononnya juga sekiranya dibedah bayi masih memerlukan rawatan rapi kerana telah lemas. Ditipu ke bilik bedah kerana dikatakan boleh cuba normal lagi, tetapi akhirnya tetap dibedah tanpa diberi sebarang peluang. Bayi juga sihat walafiat tiada apa-apa masalah. Memang sangat bersyukur kerana anak sihat walafiat tetapi pengalaman dibedah secara sia-sia tidak akan pernah saya lupakan. Dua kali sakit percuma hanya kerana doktor terburu-buru membuat keputusan. Bukan itu sahaja, mesin CTG yang digunakan untuk mendengar jantung bayi juga agak buruk sehingga menyukarkan bacaan. Mungkin itu juga sebab dikatakan bahawa bayi saya lemas. Tapi mungkin juga kerana tiada rezeki untuk saya melahirkan secara normal walaupun pelbagai usaha dilakukan termasuklah rutin perineal massage.

Saudara saya yang merupakan jururawat di hospital di mana ibu yang membunuh diri itu melahirkan memaklumkan bahawa hakikatnya mereka telah mengajar ibu itu bagaimana untuk menyusukan anaknya. Wad bertugas juga sedang dalam proses penambahbaikan sehingga terpaksa bersesak-sesak kerana jumlah pesakit yang ramai. Info daripada jururawat bertugas, dikatakan sehingga sempat berlaga punggung ketika menguruskan pesakit. Kesian mereka. Akhirnya turut dipersalahkan. 

Selain itu, ibu yang menyusukan anak sendiri juga turut dikecam hebat seolah-olah memberi tekanan kepada ibu yang tidak mampu menyusukan anak sedangkan mereka cuma ingin berkongsi kebaikan. Walaupun saya agak jarang berkongsi tentang susu ibu sejak akhir-akhir ini tetapi saya juga adalah penyokong tegar susu ibu. Tetapi kerana tidak mahu terlibat dengan sebarang pandangan negatif atau merasa negatif dengan pandangan dan sangkaan orang sekeliling saya memilih untuk lebih menumpukan pada anak-anak sendiri tanpa mencampuri urusan sesiapa. Pengalaman dikecam hebat kerana melakukan sesuatu yang berbeza dari kebiasaan orang tua seperti menyusukan anak secara ekslusif sudah biasa saya alami, saudara cuba curi-curi beri makan dan air masak banyak-banyak pun pernah saya hadapi. Dulu saya seringkali melatah dan marah tetapi sekarang saya belajar untuk bertenang dengan sikap orang-orang yang tidak menghormati ibu menyusu. Malah kini, saya mula mengasihani mereka kerana kekurangan ilmu. Jika seorang ibu mempunyai ilmu yang cukup tetapi masih tidak mampu menyusukan anak, mereka akan lebih berlapang dada kerana mereka tahu sebesar mana anugerah itu patut disyukuri dan dijaga. Malah tidak akan putus asa mencuba lagi untuk anak-anak seterusnya. Apabila seorang ibu kekurangan ilmu, maka terjadilah sikap-sikap negatif seperti mengecam hebat ibu-ibu lain. 

Perkongsian ibu yang kecewa dengan sikap-sikap negatif begini saya kongsi dengan anda di bawah. Saya juga sama, tandem nursing sampai yg sulung 2thn 1bln dan masih menyusukan anak kedua yang berusia 1 tahun 2 bulan hari ini. Majoriti list yang diberi adalah yang saya pernah rasa. Pesanan saya pada ibu menyusu di luar sana"Tak apa lah, mereka tiada ilmu, maafkan sahaja. Kita kalau dengar cakap orang tak akan maju ke hadapan. Kalau masing-masing sibuk uruskan dan menambahbaik kehidupan sendiri rasanya tiada sebab untuk kita pandang kehidupan orang lain. Tiada lagi masalah dengki dan khianat dan sebagainya. Saya tidak pernah memandang rendah pada orang yang tidak menyusukan sendiri anak sebab saya tak tahu apa yang mereka hadapi. Jadi masing-masing kena saling menghormati. In Shaa Allah, Aman dunia." 

Salam kejayaan buat semua. 

www.nhdbabyshop.com
WhatsApp 0139747810

No comments:

Post a Comment