Monday, May 18, 2015

Why Bother

Teks: Nurul Diyana Mohamed.

Bangun pagi ini terbaca status adik ipar mengenai masalah orang yang mengutuk cara dia didik anak dari bayi , dan ini komen saya. Maafkan komen yang agak beremosi dan campur aduk bahasa tetapi semoga dapat membantu yang memerlukan.

"haha...akak nak nyanyi..."why bother...why bother...why bother...lalalalala..." chill la.

Mereka yang bodoh adalah mereka yang suka ambil tahu tentang orang lain. Cemburu? mungkin. Kita? Senyum dan go on. Fikir buat sakit hati je. None other mother is better than another.

Semua orang nak yang terbaik untuk anak-anak. Kalau rasa kita ada Ilmu yang betul dan kita yakin dengan apa yang kita buat. Just go on.

Just remember this, "Tak sikit orang yang kolot zaman sekarang ni"

Banyak yang akak dah baca tentang pendidikan awal kanak-kanak dan I do own a blog tentang Pendidikan awal kanak-kanak. Akak setuju, anak dari dalam kandungan lagi perlu diajar. Cuma rajin dengan tak rajin je.

Akak kalau boleh nak buat jadual untuk Anak-anak macam jadual sekolah tu. Tapi tengah fikir yang sesuai. Bila beli toys mostly akak beli "learning toys". Akak berhabis ratusan ringgit beli VCD pembelajaran, Buku pembelajaran. Lambakkan semua.

Sekurang-kurangnya, bila akak sibuk anak-anak still ada input yang masuk.

Dan you know what? ia berkesan. Hana Damia tahu banyak words, bunyi-bunyi binatang, alif ba ta, melompat-lompat pun Siap kira 1,2..and it's amazing!

Kita tidak perlu paksa anak belajar tetapi akak suka guna konsep bermain sambil belajar. "

Nanti saya akan cuba edit balik menggunakan tatabahasa yang lebih baik. Tapi sekarang sedang ada tetamu dan ingin siapkan sarapan. Saya tinggalkan anda dengan apa yang ada dahulu ye.

www.nhdbabyshop.com

No comments:

Post a Comment