Thursday, January 14, 2016

Handmade Instant Tudung

Teks dan Foto: Nurul Diyana Mohamed

Saya tidak pandai menjahit guna mesin. Tapi sejak akhir-akhir ni dalam mood jahit tudung instant.

Hobi yang baru. Jahit pakai tangan sahaja. Biasalah, mak anak-anak kecik memang suka instant sahaja. Semua nak cepat. Tiada masa nak melilit tudung kalau anak melilit di kaki.

Setiap kali ummi pakai cantik-cantik dua-dua anak mula tidak senang duduk. Hendak ke mana-mana memang mengambil masa betul. Bimbang kena tinggal agaknya. Bila ummi buka pintu yang sedang tidur pun boleh terjaga berlari kejar pintu mahu ikut keluar.

Memang instant tudung adalah penyelesaian terbaik. Dekat luar samanada terlalu mahal, terlalu pendek atau kurang selesa tudungnya. Buat sendiri pun boleh. Habis kena transform semua tudung jadi instant juga lepas ini.

Seronok pakai hasil tangan sendiri. Seronok menjahit. Jahit mesin bukan tidak mahu belajar tapi jadi anak perempuan bongsu dari lapan beradik banyak perkara ma, kakak-kakak dan abang tolong buatkan. Konon disayang lebih.

Kalau bab menjahit, kak long suka jahitkan. Bila habis sekolah dulu terus masuk PLKN. Tidak pernah ada masa untuk pergi kelas menjahit.  Satu lagi target yang belum tercapai akan kucapai juga akhirnya. Mesti seronok kalau dapat jahitkan baju untuk anak-anak dan suami.

Better Life, Better Future.
www.nhdbabyshop.com

No comments:

Post a Comment