Wednesday, January 20, 2016

Pendidikan Awal Kanak-Kanak

Teks: Nurul Diyana Mohamed

Bercadang mahu menukar fokus penulisan kepada diet sihat tetapi bila merujuk cikgu akademi, beliau kata suka penulisan asal saya tentang Pendidikan Awal Kanak-kanak. Terharu. 

Sejujurnya saya pun suka. Menulis tentang sesuatu yang dekat dengan kita sehari-hari memang mengujakan. Tentang anak-anak, tentang pendidikan mereka. Merancang untuk hantar Hana ke Playschool tahun ini, mahu dia belajar berdikari walaupun sememangnya Hana memang pandai berkawan walaupun tidak pernah ke Taska. 

Tahun lepas ada buat percubaan di dua lokasi Playschool di Putrajaya. Kata mahu buka cawangan di enstek tapi masih tiada khabar berita. Di Putrajaya jauh la pula. Dengarnya di Kampung Jijan sebelah ada yang baru buka, nanti pergi tengok dan analisa. 

Walaupun seorang ibu itu memegang segulung Ijazah, Master atau Ijazah Kedoktoran sekalipun, namun perlu juga buka minda dan berlapang dada menerima ilmu dari luar. Barulah fikiran jadi terbuka bukan?

Saya memang sangat gembira apabila dapat belajar benda-benda baru, walaupun sekecil-kecil perkara. Apatah lagi kalau jumpa sesuatu yang membuka minda. Lepas itu pasti ada rezeki baru masuk dan lagi banyak. Benarlah kata DAO, ilmu itu menentukan berapa banyak pendapatan kita. Berapa nilai ilmu yang ada dalam fikiran kita, sebegitu banyaklah pendapatan kita. Itu yang saya percaya sekarang dan itulah yang saya pernah alami sebelum ini sehinggakan saya jadi seorang yang sangat dahagakan ilmu. 

Banyak juga berhabis untuk cari ilmu sejak akhir-akhir ini. Tetapi rasanya rezeki saya tidak pernah pun berkurang. Syukurlah pada Allah SWT Maha Pemberi Rezeki. Doakan saya terus berjaya dunia dan akhirat. Amin.

www.nhdbabyshop.com

No comments:

Post a Comment