Thursday, January 21, 2016

Kebaikan Ilmu

Teks: Nurul Diyana Mohamed

Ilmu itu sungguh sakti. Hari ini saya rasakan terlalu banyak perlu dilakukan selepas berguru dengan Tuan Izan malam tadi. Siap ada assignment yang perlu dihantar petang ini.

Tadi jam sudah menunujukkan jam 12.30 tengahari. Sedang berfikir-fikir mahu minta suami belikan makanan tengahari bimbang tidak sempat masak tetapi bila teringatkan pesanan Coach Eija dan Coach Ina mengenai makanan di luar yang kita tidak tahu bagaimana penyediannya, walaupun cuma ayam masak merah mungkin terlebih minyaknya atau ditambah gula yang banyak selain penyedap rasa, rasa ngeri pula.


Akhirnya terus masuk ke dapur, dalam masa setengah jam sahaja siap menu sayur campur, ikan singgang dan masak nasi. Menu simple sahaja. Tapi tetap kenyang. Dan yang paling penting kalori terjaga. Segala rempah rasa pun tangan ini sendiri yang masukkan.
Apabila perut dan kenyang, suami dan anak-anak pun dah makan. Sekarang tibalah masa siapkan assignment pemberian cikgu. Tentang produk yang dijual. Dalam kes saya sudah tentulah tidak lain dan tidak bukan Cadar Kalis Air yang menjadi pujaan hatiku.

Bila ada ilmu semua perkara dihadapi dengan mudah, dengan tenang, semua perkara nampak senang. Walaupun tiada kaitan.Sebab itu saya kata ilmu itu sakti. Jangan berhenti cari ilmu ya.

Jom mencari ilmu! 
smile emoticon

No comments:

Post a Comment