Tuesday, September 29, 2015

Perniagaan Online

Teks dan Foto: Nurul Diyana Mohamed

Baru sahaja menelefon ma tersayang sebentar tadi. Terapi harian saya.  Entah bagaimana keluar topik pasal pernigaan pula tadi. Mula-mula tentang perniagaan vitamin organik shaklee yang mana Ostematrik dan AJHT memang menjadi teman setia ma dan mak mertua sekarang.

Kemudian terkeluar cerita sekarang saya cuba untuk fokus kepada beberapa produk sahaja seperti Cadar Kalis Air yang lebih baik dari alas tilam, Periuk Pelbagai Guna Bertekanan Tinggi Noxxa dan Onya Ergonomic Baby Carrier. Alasan saya kerana kesibukan menguruskan anak, saya sudah tidak mampu mempromosi banyak-banyak barang seperti selalu. Kurang promosi bermakna kuranglah jualan. Itu lumrah. Langit tak selalu tenang, kita juga tidak selalu di atas. Turun dan naik itu biasa.

Ma tertarik dengan Cadar Kalis Air. Katanya ini produk yang sangat bagus untuk diketengahkan. Bila saya beritahu harga, ma kata memang murah. Sangat berpatutan. Beliau bercerita melalui pengalaman dalam membesarkan anak-anak. Ma tanya, saya guna ke? Saya beritahu memang semua barang yang saya jual saya guna, baru seronok mahu jual. Produk ini sangat bagus dan sesuai untuk anak-anak yang sedang belajar ke tandas, anak kencing tilam, menguruskan orang sakit, membantu orang-orang tua yang mengalami masalah lemah pundi kencing, mengelakkan anak-anak yang tinggal di asrama dari serangan hama dan banyak lagi kelebihan.

Sejujurnya walaupun berkecimpung dalam dunia perniagaan online sudah menuju tahun ke tiga. Tapi saya bukanlah orang yang ringan mulut bercerita mahupun menjual ketika bertemu dan bertegur sapa secara offline walaupun dengan adik beradik dan ibu sendiri. Selalunya group peribadi dengan kawan-kawan juga saya tidak ganggu melainkan diberi keizinan untuk beriklan.

Kadang-kadang apabila ada yang bertanya, kakak-kakak pula beria-ia jadi tukang menjawab berdasarkan pengalaman mereka. Menjadi penyokong setia tentulah kakak kesayangan saya Norisah Mohamed dan Nor Azizah Mohamed. Terima kasih sebab banyak membantu dan memberi ilmu berguna. Baru sahaja beberapa hari yang lalu saya belajar ilmu pengurusan kewangan dengan kakak yang pakar dalam wang ringgit Nor Azizah Mohamed. Beliau juga baru sahaja pulang menghadiri seminar Dr. Azizan Osman.

Kakak saya yang satu ini memang pakar buat roti canai dan murtabak frozen walaupun suami isteri mempunyai kerjaya yang tetap. Sebelum ini suaminya iaitu abang ipar saya Sairi Yaakob memang berniaga roti canai secara sambilan di hujung minggu dan murtabak di bulan puasa. Memang sedap. Lokasi di hadapan Masjid Saujana Utama, Sungai Buluh. Saya lupa pula nama masjid yang di hadapan KFC tu.

Syukurlah dikurniakan insan-insan positif disisi. Jatuh bangun, turun naik saya sentiasa bersama insan-insan tersayang baik dipihak keluarga suami M Othman Jamilan mahupun di pihak keluarga saya sendiri. Alhamdulillah.

Semoga kami sentiasa bersatu sampai syurga. In Shaa Allah.

Amin.

www.nhdbabyshop.com
www.nuruldiyanamohd.blogspot.com

No comments:

Post a Comment