Thursday, September 24, 2015

Salam AidilAdha

Teks: Nurul Diyana Mohamed

Assalamualaikum dan salam aidiladha buat semua pembaca setia. Dikesempatan ini saya ingin memohon ribuan ampun dan maaf andai pernah tersalah tulis atau terlebih bicara yang mengguriskan hati. Sebagai manusia kita tidak lari dari melakukan kesilapan kan?

Raya Haji kali ini adalah kali pertama saya beraya di kampung suami walaupun sudah kali ke empat semenjak bergelar suami isteri. Giliran raya Muar, Johor pada dua tahun lepas kebetulannya ada majlis kahwin adik bongsu saya di Kelantan. Jadi, mak abah mertua sekeluarga juga turut turun ke kampung halaman saya di kelantan untuk meraikan.

Rindu saya untuk beraya bersama ibu yang jauh di kampung halaman di Kelantan tetapi setelah berkahwin kenalah berlaku adil bukan? masing-masing mempunyai ibubapa, jadi haruslah berlaku adil supaya ibubapa tidak terasa hati. Kisah orang dewasa.

Saya juga rindukan kemeriahan berhari raya di kampung halaman di Kampung Hutan Pasir, Ketereh, Kelantan ketika arwah ayah masih ada. Meriah sungguh. Setiap kali raya tumbang lembu seekor. Lembu peliharaan arwah ayah sendiri pula tu. Kesibukan arwah ayah menyembelih lembu ketika hari raya haji juga dirindui. Dan sudah pasti daging yang diberi orang kampung terlalu banyak sehingga tidak muat peti sejuk. Sampai kami sudah muak hendak makan daging.

Sudah lebih tiga belas tahun arwah ayah pergi meninggalkan kami tetapi tetap rasa masih baru, rasa tidak percaya, rasa dia sentiasa di sisi. Rindunya saya. Semoga arwah ayah di tempatkan di kalangan hamba-hambanya yang soleh. Semoga di tempatkan dikedudukan tertinggi di syurga Allah SWT kerana orangnya sungguh baik. Sepanjang hidupnya diabdikan ke jalan Allah SWT. Hidupnya hanya beramal ibadat di surau kepunyaannya. Menghembuskan nafas terakhirnya juga di situ.

Sebaik-baik bacaan solat yang saya pernah dengari adalah dari arwah ayah. Damailah kamu di dunia yang kekal abadi. Al Fatihah.

Layari www.nhdbabyshop.com atau whatsapp 0139747810 untuk tempahan cadar kalis air lebih baik dari alas tilam.

No comments:

Post a Comment