Saturday, December 19, 2015

Anak Kaya dan Berjaya

Teks: Nurul Diyana Mohamed

Saya sebenarnya teruja hendak kongsi soal yang satu ini sejak semalam, tapi ada kekangan masa. Harini suami bantu kemas rumah, terima kasih suami tersayang M Othman Jamilan yang jadikannya rutin hujung minggu bantu isteri, jadi saya curi sedikit masa untuk kongsi perkara ini demi anda semua. Sebab saya masih perlu siapkan anak-anak selepas ini untuk keluar.

Perkara ini nampak kecil tapi kalau kita dapat lakukan bersama tentu impaknya besar buat anak bangsa. Buat masa depan yang lebih baik. Ianya mengenai tentang belajar. Perkongsian Prof Muhaya  dalam rancangan Prof Muhaya Dot Com beberapa hari lepas.

Pesan beliau kita kena belajar untuk tahu, untuk faham, untuk pandai, bukan untuk lulus periksa. Bila belajar tujuan untuk lulus periksa semata-mata, lepas habis periksa nanti lupa. Walaupun markah tinggi menggunung, tapi kita tetap tidak pandai. Kena betulkan niat. Belajar untuk faham, bukan lulus periksa.

Saya sengaja tulis secara berulang kali supaya lekat di fikiran pembaca. Fakta kepandaian itu hadir bila sesuatu perkara di buat secara berulang-ulang. Bukan buat sekali terus pandai dan berjaya.

Untuk lebih pandai, kena ajar orang. Lepas cikgu atau pensyarah ajar cepat-cepat cari orang untuk di ajar. Prof Muhaya sendiri di suatu masa dahulu tidak sabar mahu ajar kawan-kawan yang tidak faham setiap kali habis kuliah. Patutlah beliau berjaya. Bila ajar orang, ilmu lagi senang kita faham dan lagi berkat, In Shaa Allah. Ini ikut pengalaman saya sendiri bila ajar kawan-kawan. Saya memang suka bila dapat ajar kawan-kawan semasa masih belajar dahulu.

Buat ibu bapa yang ada anak-anak kecil atau anak-anak sekolah, pesan pada anak-anak, beritahu mereka;

"Bila balik nanti ajar Mama/Ibu/Emak/Ummi".

Pasti anak lagi gembira dan semangat ke sekolah untuk belajar, dapat ajar ibunya bila pulang. Jadi kena faham dan pandai. Ibu ayah buat la bodoh-bodoh sikit bila anak mengajar. Ini penting untuk bina keyakinan diri anak-anak. Buat mereka rasa penting, rasa hebat. Keperluan mandiri anak-anak.

Saya ada cuba beberapa hari ini pada anak kecil saya Hana dan Ammar, mereka memang gembira belajar dan mengajar. Hana cuma genap 2 tahun 10 bulan hari ini, Ammar baru 1 tahun 3 bulan. Fitrah anak-anak itu lahir macam kain putih, bersemangat, baik akhlaknya. Jika kita masukkan input negatif, jatuhkan kepercayaan diri mereka tentu sungguh sayang.

Saya doakan kalian berjaya didik anak bangsa hebat milik anda semua. Juga mohon kalian doakan saya juga dapat jadi berjaya seperti anda.

Salam Kasih Sayang,
www.nhdbabyshop.com
www.nuruldiyanamohd.com


No comments:

Post a Comment