Thursday, December 24, 2015

Cabaran Menurunkan Berat Badan Hari -1

Teks: Nurul Diyana Mohamed.

Sebenarnya sudah hampir sebulan bertangguh untuk menyertai kelas diet sihat ini. Akhirnya berjaya juga memulakan dengan susah payah. Negatif betul ayat. Bila sebut susah payah separuh tenaga hilang. Mulai sekarang kita kurangkan penggunaan ayat-ayat negatif. Guna ayat-ayat positif seboleh mungkin. Hana dan Ammar juga sudah pandai dan mahir menggunakan ayat positif, terutama sekali Hana. Ummi ayah buat apa-apa perkara yang dia suruh buat, belum sempat berjaya dia sudah puji, "Wow! hebatnya!" 

Matlamat sekarang tidak lain dan tidak bukan adalah untuk menjadi seorang ibu yang fit, sihat, kaya dan berjaya dunia dan akhirat untuk Hana dan Ammar. Menurunkan berat badan ke tahap ideal adalah salah satu matlamat yang cuba dicapai. In Shaa Allah berjaya.  

Saya tertarik dengan perkongsian seorang ibu hebat yang terlibat dengan sukan angkat berat di Safiyya, TV9 kalau tidak silap saya, "Badan kita akan sakit-sakit apabila mengangkat bayi, akan lenguh-lenguh badan kerana badan kita tidak di train untuk melakukan perkara sedemikian, jadi kita akan mudah sakit badan, sakit kaki dan sebagainya". 

Apa-apa sahaja perkara semuanya memerlukan ilmu, duit yang disumbangkan untuk mencari ilmu tidaklah seberapa jika mahu dibandingkan dengan ilmu yang kita dapat. Saya belajar untuk tahu, untuk pandai dan bukan untuk bermegah-megah. Supaya misi saya lebih jelas, kekuatan saya lebih mendalam. Saya membayar yuran sebanyak RM150 sahaja untuk mengikuti kelas diet pemakanan sihat dan seterusnya mengikuti cabaran menurunkan berat badan bersama Coach Eija dan Coach Mazlina.

Banyak kali dah cubaan menurunkan berat badan tetapi apabila dilakukan sendiri cabaranya cukup besar dan seperti Yo-Yo. Sekejap naik, sekejap turun. Cabaran terbesar adalah selepas cerai susu Hana, sampai 10kg naik berat badan. Demand dua orang bertukar jadi satu, sebab itu jadi begitu. Masa tandem nursing dua orang anak dahulu, memang slim fan fit jugalah ummi. 

Mengikut ajaran sifu DAO, target kena kecil dahulu barulah senang dan bersemangat nak capai, jika diletakkan terus nilai yang besar, berkemungkinan semangat mudah patah dipertengahan jalan. Saya cuma target untuk turun 1kg sebulan dan akan mencapai berat ideal hanya selepas dua tahun dari tarikh permulaan iaitu pada 23/12/2017. Target untuk turun sebanyak 24kg ke berat ideal. In Shaa Allah berjaya. 

Kunci utama dalam penurunan berat badan pada hari pertama adalah minum air masak yang cukup, tingkatkan protein dan kurangkan lemak dan kalori. Ada meal plan yang perlu saya ikut sehari-hari, ada kiraan kalori untuk setiap makanan, doakan kejayaan saya ye semua. Untuk kehidupan yang lebih sihat, In Shaa Allah. Amin.

www.nhdbabyshop.com

No comments:

Post a Comment