Monday, December 14, 2015

Gadget untuk Dikawal Bukan Dihapuskan

Teks dan Foto: Nurul Diyana Mohamed

Di dalam gambar, Ammar sedang belajar huruf hijahiyah bantuan papan tulis dan gadgets. Saya sebenarnya bukanlah ibu yang terlalu moden, kalau ikutkan hati saya tidak mahu guna gadgets untuk anak-anak. Lebih suka mereka bermain dan meneroka tetapi kadang-kadang bila terlalu sibuk dan anak-anak mula buat aksi bahaya terbagi juga gadgets.

Hana seorang mahir dan banyak belajar sendiri tentang gadgets. Tak pernah diajar guna atau apa-apa. Tapi mungkin dia biasa lihat ummi dan ayah guna. Jadi mahir dengan sendiri. Kakak sepupunya yang umur 6 tahun pun pelik dengan Hana. Dia suka buat pandai dalam diam, tahu-tahu sahaja banyak perkara yang dia tahu sebenarnya. Cuma antara dia mahu tunjuk dengan tidak sahaja. Sebagai ibu yang 24jam bersamanya, tentulah saya yang paling banyak tahu apa yang dia mampu lakukan. 

Ammar pula suka sesuatu yang ceria, lebih suka melihat. Suka sangat video pembelajaran. Alif ba ta, abc..tapi mesti yang menarik. Tidak menarik pasti dia marah, tetapi masih belum mampu guna gadget sendiri. Kena orang buka kan. Biasanya kakak yang layan dia. Skrin tablet ummi pecah pun gara-gara dia bangun subuh hari jumpa tablet tetapi tidak boleh buka. Kena baling sampai pecah.

Gadgets bagi saya ada  baik dan buruknya. Boleh jadi membantu dan  boleh jadi juga melekakan. Tetapi perlu dikawal. Bila anak suka hadap tablet kadang-kadang ada rasa rugi sebab dia fokus pada skrin sahaja sedangkan jika buat aktiviti fizikal, banyak kemahiran dia boleh dapat. Saya sebolehnya tidak suka anak attach dengan gadgets. Suka rampas tiba-tiba atau kadang-kadang tidak bagi guna langsung. 

Berbanding kartun saya sebenarnya lebih suka beri anak tengok video bercorak pembelajaran. Tapi mengalami kesukaran untuk dapat video yang menepati citarasa anak-anak jika video tempatan. Malaysia banyak menumpukan pada cerita kartun upin ipin dan boiboi boy yang dialognya juga banyak kata-kata yang tidak enak di dengar. Memang ada pengajaran, tetapi anak-anak kecil tahu ke bezakan hendak ambil yang mana. Jika di ikut cara cakapnya sahaja?

Perbezaan inilah yang memerlukan pengawalan orang dewasa. Untuk memberitahu baik dan buruknya. Saya sentiasa berdoa walau apa pun yang anak lihat dan dengar, semoga hanya yang baik-baik sahaja masuk ke minda. In Shaa Allah. 

www.nhdbabyshop.com

No comments:

Post a Comment