Saturday, December 19, 2015

Ibu Saya Penoreh Getah

Teks: Nurul Diyana Mohamed

Rentetan viral mengenai luahan hati anak penoreh getah yang menyeru supaya harga getah di kaji semula, saya juga ingin berkongsi pengalaman sendiri. Sejujurnya saya bersetuju dengan apa yang diutarakan oleh beliau. Mengenai keperitan hidup penoreh getah masa kini.

Saya tidak malu untuk mengatakan saya juga anak penoreh getah. Malah ibu saya ibu tunggal yang membesarkan 8 orang anak selepas arwah ayah meninggal ketika saya berumur 15tahun.

Saya bangga dengan ibu saya. Beliau hanya berhenti menoreh hari raya yang lepas. Kerana sudah tiada kudrat. Walaupun menoreh bukan lagi keperluan di kala anak-anak semua sudah dewasa tetapi dek kerana sudah terbiasa bekerja keras, bebelan anak-anak dia pandang sepi.

Dari menoreh estet bersama arwah ayah, kemudian menoreh getah orang kerana tidak mampu lagi toreh kebun besar apabila arwah ayah sudah tiada, sehinggalah mok (arwah nenek) beri sekeping tanah kebun dalam setengah atau satu ekar (lupa dah). Tapi itupun separuh hasil pendapatan dikongsi dengan arwah nenek dan arwah kakak beliau (yang memiliki separuh dari kebun).

Jadi bayangkan pula apabila rezeki itu dibahagi dua atau tiga dengan pemilik kebun? Dalam kes ibu saya dibahagi tiga.

Hanya anak-anak penoreh getah sahaja yang tahu keperitan semua ini. Kerugian waktu hujan, bau busuk getah sekerap. Semua tu wangi. Sebab semua itu duit.

www.nhdbabyshop.com

No comments:

Post a Comment