Sunday, December 20, 2015

Mimpi Ular dan Lebah

Teks: Nurul Diyana Mohamed

Saya bukan orang yang selalu bermimpi, tidur pun tidur-tidur ayam sahaja. Dah jadi ibu dua anak ini pantang anak gerak sikit memang terjaga. Ada tu sebelum anak bergerak dah terjaga. Macam tahu-tahu sahaja. Naluri ibu mungkin. 

Malam tadi bermimpi sesuatu yang menarik dan pelik. Semuanya terjadi selepas layan anak-anak terjaga pukul 4 pagi dan tidur semula. Mimpi ular hitam yang besar dengan  jalur merah saga di sisi dan juga lebah. Selalunya orang kata mimpi benda berbisa dikaitkan dengan sihir. Tetapi saya ada apa hendak orang cemburu? 😊

Tetapi ada sesuatu yang menarik tentang mimpi tu, bila terjaga tidak banyak yang saya ingat. Cuma, yang saya ingat bisa ular boleh dibuat ubat dan lebah pula ada madunya bukan? Semua ini mainan tidur sahaja tetapi saya suka anggap ia sebagai gambaran disebalik setiap kesusahan itu pasti ada cahaya menanti. Itu lumrah alam. Kitaran kehidupan. 

Bila kita mengangap hidup seseorang itu indah di mata kita, tetapi pernah kah kita terfikir akan keadaan di kala kita tidak nampak? saya suka berpegang kepada kata guru saya, jika kita sibuk menambah baik kehidupan sendiri tiada sebab kenapa kita mahu kisah kehidupan orang lain. Tiada sebab mahu cemburu, tiada sebab mahu mengumpat. Doakan yang baik-baik sahaja. 

In Shaa Allah kehidupan kita juga akan jadi lebih baik dari sebelumnya, lebih tenang, lebih bahagia. Hidup ini pentas ujian, pentas pencarian bekalan untuk hidup yang kekal abadi. Andai di sia-sia kan dengan perkara tidak berfaedah tentu sayang. Ini juga ingatan buat diri saya sendiri. Semoga para pembaca bahagia di dunia dan di akhirat. 

A..minnn (Mohon Diperkanankan)

www.nhdbabyshop.com

No comments:

Post a Comment