Friday, December 4, 2015

Selalu Kena Pijak Belakang Bapak

Teks: Nurul Diyana Mohamed
Foto: Internet


Saya pernah! bila jadi anak perempuan last dan satu-satunya anak perempuan yang ada. Tiap-tiap malam memang arwah ayah akan request urut dia. Pijak badan, siku, tekan kuat-kuat. Kalau tak, tak rasa. 

Tapi arwah juga selalu ingatkan saya, saya insan BERTUAH, insan BERUNTUNG. Walau arwah telah lama pergi (semenjak saya berumur 13tahun), tetapi setiap kali rasa sedih, ada sesuatu yang buat saya ingat pada kata-kata beliau.

Memang kalau pakar kanak-kanak kata anak-anak patut sentiasa dipuji, dipositifkan itu, mengikut pengalaman saya memang betul. Kadang-kadang rasa bersalah pula kalau tercakap benda negatif pada anak macam JANGAN. Sebenarnya itu lebih mendorong anak-anak untuk buat perkara yang kita larang. Bukan menghalang. Saya lebih suka guna perkataan HATI-HATI berbanding JANGAN. 

Mula-mula memang payah, sebab kita dah diracuni dan diprogramkan dengan terlalu banyak perkara negatif. Tapi alah bisa tegal biasa. Dah selalu buat, bila terbuat tu dah rasa bersalah. 

www.nhdbabyshop.com
www.nuruldiyanamohd.com
WhatsApp 0139747810

No comments:

Post a Comment