Friday, December 25, 2015

Hebatnya Kata-kata Positif

Kata-kata Positif.

Teks: Nurul Diyana Mohamed. 

Dari kakak bayi ummi sedaya upaya usahakan untuk cakap perkara positif dengan anak-anak. Ummi ajak ayah sama-sama. Mula-mula agak payah tapi lama-lama terbiasa. Tapi disebabkan ummi dan ayah pun dah teracun dengan kata-kata negatif dari generasi ke generasi. Adalah dalam 80% kejayaan dan jadi kebiasaan. Sebab ada masa-masa kehabisan kata-kata terkeluar juga ayat negatif sepatah dua. Yang terbabas guna dan payah untuk dihilangkan dari kosa kata ialah perkataan "jangan".

Sekarang Hana dah 2 tahun 10 bulan, agak menggembirakan untuk ummi ayah apabila Hana selalu gunakan perkataan positif apabila bercakap. Contoh apabila dia suruh ayah baling bola ke dinding supaya bola melantun balik dan boleh sambut semula, ayah baru nak baling bola dia dah cakap " Wah! Hebatnya!" . Ayah pula yang berada di awang-awangan kena puji dengan anak-anak. 

Contoh lain apabila dia minta ummi tiupkan buih-buih sabun, bila ummi tiup Hana akan cakap "Wah, bagusnya" dan banyak lagi kata-kata positif, perkataan "boleh" juga antara perkataan sinonim dengan Hana. Hana memang suka buat ayat yang penuh ekspresi siap dengan nada suara dan mimik muka. 

Ummi dan ayah seronok betul apabila kena puji. Padahal tidak seberapa pun usaha dan kami lagi bersemangat hendak buat apa yang anak-anak minta. Agaknya itulah yang anak-anak rasa apabila kita puji-puji mereka.

Apabila kita ucapkan perkara negatif rasanya sesiapa yang pernah menonton rancangan Prof Muhaya di Youtube atau Televisyen tahu betapa berkuasanya ayat-ayat positif dan betapa teruknya ayat-ayat negatif melalui eksperimen-eksperimen Prof. Saya sendiri pernah bereksperimentasi dengan suami perkara yang sama. Apabila disebutkan ayat negatif seperti "Malas" atau bila mula ayat mengumpat seperti "dia tu kan?". Separuh tenaga kita akan hilang. Tubuh jadi lemah. 

Fitrah tubuh badan manusia memang memerlukan perkara-perkara positif sahaja, tetapi siapakah agaknya yang membudayakan budaya negatif yang tidak sepatutnya? jawapan saya adalah diri kita sendiri. Selama zaman berzaman, keturunan demi keturunan ayat-ayat negatif diturunkan. Bukan salah ibu bapa atau keturunan terdahulu tetapi mungkin mereka tidak tahu atau terlepas pandang. 

Jadi rasanya tanggungjawab kita generasi sekarang untuk mulakan perubahan demi generasi masa hadapan. Cuba sebaik mungkin, didik sebaik cara dan lakukan yang terbaik. Jadi pakar. Resam perlakuan positif, laksanakan berterusan selama 60 hingga 100 hari untuk jadikannya tabiat. 

Jom sama-sama ubat tabiat. Saya semakin bersemangat ini nak ubat tabiat positif bila anak-anal bagi semangat, dalam masa yang sama sedang ubah tabiat makan juga. Saya doakan anda semua berjaya dan tolong doakan kejayaan saya juga. In Shaa Allah kita sama-sama berjaya. 

Salam kasih sayang,
www.nhdbabyshop.com
www.nuruldiyanamohd.com

No comments:

Post a Comment