Wednesday, December 23, 2015

Rindu Bonda

Teks: Nurul Diyana Mohamed

Harini hati saya suram sikit, rindu bonda tersayang. Saat hati susah memang hanya bonda dan arwah ayah di ingatan. Benda lain semua lupa. Kerana merekalah kekuatan saya. Ingat mereka demi Allah SWT.

Walaupun telah menjadi isteri orang, telah memiliki dua orang anak tetapi sesiapa yang boleh lupa akan ibu bapa? Kalau tanya saya, jawapannya tiada. Kerana saya sendiri sangat rindu dan kasih pada mereka setiap saat dan ketika. Ayah telah pergi buat selama-lamanya. Hanya kiriman Al Fatihah tanda ingatan. Ibu pula hampir setiap hari kami berhubung, jauh di mata dekat di hati. Sedang tunggu saat dan ketika bertemu empat mata. In Shaa Allah dalam masa terdekat ini.

Saya akan pelik apabila ada insan yang mampu melupakan ibu bapa kerana kerja, melupakan solat kerana kerja. Itu namanya LEKA. Kesian mereka. Saya suka petikan di bawah, perkongsian dari WhatsApp;

Jika orang tuamu memilih untuk diam kerana takut engkau marah, maka mungkin engkau adalah anak derhaka
 
Jika orang tuamu harus berhati2 ketika berbicara dengan mu, maka sangat mungkin engkau anak derhaka
 
Jika orang tuamu takut memberi usulan (cadangan) yang baik untukmu kerana takut engkau marah maka sangat mungkin engkau adalah anak derhaka
 
Jika orang tuamu takut mengungkap keinginannya kepadamu yang engkau mampu memenuhinya kerana takut engkau marah, maka sangat mungkin engkau adalah anak derhaka.
 
Sangat pedih ayat buya yahya ni. Layan la jaga la mak ayah kita dengan baik selagi mereka masih ada. Ingat redha Allah terletak pada mak bapak kita.
 
Jangan lebihkan kawan daripada mak bapak. Mereka yang melahirkan membesarkan mencorakkan kita. Kau berdiri sampai sekarang ni hasil didikan mak bapak kau.
 
Sentiasa doakan mak bapak kita dlm keadaan baik, kesihatan yg baik dll. Anak yg soleh/solehah itu sentiasa mendoakan mak ayahnya.
 
Moga kita semua tergolong dalam golongan anak2 yg soleh/solehah. aminn

Amin Ya Robbal Alaamin.

www.nhdbabyshop.com

No comments:

Post a Comment