Monday, December 28, 2015

Dahagakan Ilmu

Teks: Nurul Diyana Mohamed

Saya sekarang dalam fasa dahagakan ilmu. Apabila mendengar pesanan salah seorang sifu saya; ilmu melambangkan berapa pendapatan kita dan sebaik mana taraf kehidupan kita. Saya memang dari kecil cintakan buku jadi bertambah cinta.  

Sejak kecil suka beli bermacam jenis buku terutama buku ilmiah dan buku agama tapi banyak yang tak habis baca. Cabaran betul mahu habis baca buku ilmiah. Kalau beli buku novel atau adventure memang laju sangat habis. Tapi sekarang, buku novel sudah berhenti  baca, kecuali novel ilmiah. Buku motivasi, ilmu perniagaan dan ilmiah memang jadi kegemaran saya. 

Saya sedar yang jadi payah nak baca walaupun minat sebelum ini adalah kerana saya tidak tanamkan baca untuk pandai, untuk tingkatkan kualiti kehidupan walaupun saya memang mahu tahu. Jadi keinginan mahu baca itu jadi macam hangat-hangat chicken poo-poo sahaja (cuba guna bahasa sopan)

Bahan bakar saya adalah mahu jadi lebih baik dari semalam. Mahu jadi lebih berjaya dari semalam. Mahukan pendapatan lebih baik dari semalam. Mahu lakukan lebih banyak perkara dari semalam. Mahu pulang ke kampung jumpa ibu lebih kerap dari kebiasaaannya. Mahu segala-galanya lebih baik. Dan semuanya ini hanya boleh dilakukan apabila kita mempunyai ilmu yang cukup dengan izin Allah SWT. 

Saya tidak akan berhenti mencari ilmu kerana saya tidak sempurna, sempurna itu hanya milik Allah SWT pemilik segala. Hanya dia meminjamkan saya sedikit kepunyaan-Nya. 

Jom sama-sama jadi pencinta ilmu. 

Salam Kaya & Berjaya Dunia Akhirat,
www.nhdbabyshop.com

No comments:

Post a Comment