Wednesday, January 28, 2015

Harga Yang Perlu Dibayar Bila Menjadi WAHM

Teks: Nurul Diyana Mohamed
Foto: NHD BABY SHOP

Semalam kebanyakan masa saya terpaksa dihabiskan dengan menguruskan Projek Kutu/ansuran/tunai SSC Onya Baby dan pembinaan website baru www.nhdbabyshop.com setelah website designer melarikan diri setelah menerima bayaran sedangkan aplikasi shipping masih bermasalah. Sudahnya saya cuma menggunakan website untuk membuat rekod walaupun telah menghabiskan ratusan ringgit.

Dan apa yang lebih mengecewakan adalah saya langsung tidak tahu bagaimana ingin membuat pembaharuan untuk website lama www.nhdbabyshop.com.my sehingga website tersebut akhirnya digantung tanpa rekod.  Semua rekod juga hilang akhirnya dan saya terpaksa bermula dari bawah.

Semuanya adalah kesalahan saya kerana terlalu mempercayai bekas pelajar suami saya. Semua pesanan ringkas dan panggilan telefon saya kepada beliau juga dipandang sepi tanpa jawapan. Adakah memang niat ingin menipu sedari awal? Hanya Allah SWT sahaja yang tahu.

Dan apa yang menarik, kata website designer baru saya, berkemungkinan dia cuma tumpang website itu kepada domain yang lain. Hanya Allah SWT sahaja tahu perasaan saya merasa ditipu. Inginkan penjelasan  tapi apabila segala jenis pesanan dan panggilan selama ini tidak berjawab. Saya fikir, tidak mengapalah, saya maafkan dia. Lagipun Allah SWT lebih mengetahui apa yang tersurat dan tersirat. Dengan manusia mungkin dia boleh menipu tapi dengan Allah SWT memang tidak boleh.

Sekarang saya ingin buka buku baru dengan website baru dan designer yang baru. In Shaa Allah. Walaupun sedikit ralat tidak dapat memiliki domain yang lama tapi saya masih ada NHD BABY SHOP. Nantikan website baru saya siap di www.nhdbabyshop.com. Kad nama yang berlambak telah di cetak itu nanti saya potonglah .my dibelakangnya. Atau kalau ada rezeki lebih. Cetak sahaja yang baru.

Selain minat menulis, saya juga minat dalam bidang pengendongan bayi atau babywear. Semalam juga sebahagian besar masa diperuntukkan untuk membantu seramai mana pelanggan mendapatkan SSC Onya Baby pada harga promosi baik secara tunai/kutu/ansuran. Semua itu ada di NHD BABY SHOP.

Sangat seronok bila dapat mengendong bayi dengan betul dan selamat. Menggunakan pengendong bayi yang diiktiraf. Usah dipersoalkan kenapa pengendong bayi yang betul agak mahal. Kalau masih ada yang teringin mahu tahu saya ingin bagi anda satu soalan: Adakah keselamatan bayi boleh dibuat main-main dengan hanya membeli pengendong bayi atau baby carrier yang bernilai RM50 dipasaraya?

Lagi parah sebab semua yang dijual di pasaraya selain tidak diiktiraf selamat ia juga adalah Crotch Carrier yang banyak memberikan keburukan pada ibubapa dan bayi. Kaki bayi yang tergantung boleh menyebabkan hip disleksia dan badan ibu ayah pun akan sakit sebab design dia tak support betul. Banyak kes yang saya jumpa secara peribadi di group facebook Malaysian Babywearers boleh mengakibatkan sakit belakang dan ada yang sehingga menyumbang pada masalah kesihatan yang lebih parah seperti slip disk.

Tapi pendapat setiap orang berbeza kan? Saya cuma menyebarkan ilmu yang saya yakin betul. Selebihnya terpulang kepada ibu bapa masing-masing. Saya juga menyokong free parenting. Apa sahaja yang kita percaya sekalipun, itu terpulang pada pertimbangan masing-masing. Mana ada ibu bapa yang tak sayangkan anaknya kan?

Saya mendoakan supaya walau apa pun keputusan yang anda ambil, semoga segalanya adalah keputusan yang betul dan diredhai Allah SWT. Tapi kalau berminat dengan SSC Onya. Boleh sertai kami di NHD BABY SHOP untuk kutu atau tunai atau ansuran. Semua kami terima. Tapi promosi hanya sehingga 18/02/2015 sahaja dan selagi stok masih ada. Kalau nak memastikan stok itu milik anda, cepat-cepat whatsapp saya di 013-9747810 dan pm di facebook peribadi saya Nhdbaby Diyana.


No comments:

Post a Comment