Saturday, January 10, 2015

Tarik Minat Anak

Teks dan Foto: Nurul Diyana Mohamed

Dalam mendidik anak, saya percaya perkara pertama yang perlu kita usahakan adalah menarik minat anak.

Kalau ingin anak membaca awal, kenala tarik minat anak membaca. Bagaimana?

1) Sediakan buku-buku yang berwarna-warni.
-Warna yang menarik senang menarik perhatian. Jadi, pastikan sediakan buku-buku yang menarik untuk anak baca walaupun anak masih belum pandai membaca. Sebaiknya sediakan sejak dari bayi supaya boleh pupuk minat anak membaca dari awal. Jika risau anak koyakkan. Beli Buku Kain. Kami ada jual di NHDBABY SHOP buku kain.

2) Penggunaan Kad Imbas.
-Penggunaan Kad Imbas mampu menarik minat anak, dengan cara melayangkan sekejap sahaja Kad Imbas di hadapan anak. Anak saya sendiri sangat seronok bermain kad imbas ini dan sudah dapat mengenal beberapa huruf hijahiyah tetapi dengan syarat haruslah konsisten dalam mendidik anak, barulah anak pandai. Saya sendiri masih lagi belajar untuk konsisten.

Tapi pastikan anda sediakan lebih dari satu set sebab sudah pasti anak akan koyakkan dan gigit. Sekiranya ingin yang tahan lama boleh beli yang tebal macam Set Kad Imbas dan Marker dari NHDBABY SHOP.

Kalau nak yang biasa tetapi mementingkan ukuran kad yang besar boleh guna set Kad Imbas Bijak Alif Ba Ta. Saya sendiri gunakan untuk anak saya. Dengan saiz 15cmx23cm tentu anak-anak tambah seronok.

Setiap perkara bermula dari asas, iaitu minat. Bila dah ada minat, segalanya jadi mudah. Anak lebih bertahan lama untuk belajar sebab ada minat. Sama macam kita ibubapa yang bekerja. Sekiranya berkerja dengan penuh minat, sudah tentu akan bertahan lama bukan. Jika tiada minat hari-hari rasa macam nak berhenti kerja. Buat kerja macam terpaksa.

Jadi, kesimpulannya pupuk minat anak sejak bayi. Malah tidak mustahil sejak dari dalam kandungan. Semasa mengandung si ibu banyakkan membaca buku, In Shaa Allah anak yang lahir juga akan jadi pencinta ilmu.

No comments:

Post a Comment