Saturday, January 24, 2015

Hari Mengumpul Ahli Onya

Teks: Nurul Diyana Mohamed.
Foto: Pembekal

Saya memang minat dengan pengendongan bayi buat saya rasa ingin mencuba semua Ergonomic Baby Carrier yang ada.

Pagi ini bangun sahaja bersolat subuh dan mula bekerja. Bila di kira-kira pelanggan yang berminat dengan kutu Onya yang baru digembar-gemburkan, Alhamdulillah. Cukup satu kumpulan. Jadi, mula dululah.

Pengengdongan bayi ni ini banyak memberi faedah dari segi kesihatan bayi. Pernah dengar tentang terapi Kanggaroo Care yang banyak digunakan si negara Barat? Apabila anak berada rapat dengan ibu bapa atau penjaga, kualiti kesihatan bayi juga makin meningkat.

Menurut beberapa kajian yang dijalankan, bayi premature yang menggunakan terapi Kanggaroo Care mempunyai 50% peluang untuk keluar hospital lebih awal.

Membawa bayi dalam kendongan juga lebih senang kerana selain bayi selamat dari bahaya, penggunaan Ergonomic Baby Carrier seperti SSC, Wrap, Ring Sling dan Pouch dapat membantu kita memahami baby cues yang membolehkan kita memahami kehendak bayi kita.

Yang paling saya suka, tiada lagi lenguh tangan berbanding mengendong bayi secara manual. Penggunaan SSC seperti Onya dan Pognae memang banyak membantu melancarkan kerja-kerja seharian saya di samping meningkatkan kualiti kesihatan ibu dan anak. In Shaa Allah.

Bagi yang berminat, boleh whatsapp saya di 013-9747810. Hanya sms atau whatsapp sahaja yang diterima bagi memudahkan kerja saya merekod. Terima kasih.

No comments:

Post a Comment