Monday, January 5, 2015

Belajar Dari Kita

Teks: Nurul Diyana Mohamed

Anak-anak memang suka belajar dari apa yang kita lakukan.

Setiap apa yang kita lakukan diperhati dan lambat atau cepat akan berlaku ulang tayang juga.

Dari satu sisi ini sangatlah bagus untuk mendidik anak tapi dari sisi yang lain ia bermaksud kita perlu menjaga akhlak dan memastikan tiada salah laku.

Ulang tayang ini sedang berlaku kepada kami sendiri sekarang, pada umur 1 tahun 10 bulan saya dapat perhatikan damia banyak melakukan perkara-perkara yang pernah atau selalu kami lakukan. 

Contoh pertama adalah ketika selepas makan. Kebiasaannya saya akan mengemas meja makan selepas makan dan mengetepikan kerusi makan bayi Damia ke tepi dinding. Tetapi semenjak selepas makan beberapa hari lepas Damia sudah pandai menarik dan meletakkan kerusi makannya seperti yang saya selalu lakukan. Sebagai seorang ibu, saya rasa sangat bersyukur kerana beliau telah mula berlatih untuk membantu saya membuat kerja rumah.

Tetapi, itu juga bermaksud kami perlu lebih berhati-hati dalam membawa diri kerana bimbang ada perlakuan tidak elok yang ditiru oleh anak.

Mempunyai anak, bukan sahaja tugasannya mendidik anak tetapi mendidik diri supaya menjadi insan yang lebih baik.

In Shaa Allah.

No comments:

Post a Comment