Friday, January 9, 2015

Memasak Dan Belajar Bersama Anak

Teks dan Foto: Nurul Diyana Mohamed

Cerita malam tadi.

Semalam hari lahir suami saya. Disebabkan kekangngan masa dan budget semasa, pada saat-saat terakhir buatkan kek gula hangus ini.

Tengok resipi macam senang, semua bahan-bahan pun ada di dapur. Kebetulannya Ammar sedang tidur ketika tu. Saya pun terus ke dapur memulakan misi membuat kek untuk suami.

Dah beberapa kali cuba buat kek, dalam 5 kali percubaan ada 1 kek tak menjadi sebab terlalu padat. Mungkin terlebih mix. Dan ada satu kek guna noxxa yang sangat best dan sedap tapi sayangnya masa pindahkan kek kepada pinggan tak tekup siap-siap kek menggelongsor dan jatuh senget dalam pinggan. Pertama kali kukus guna periuk bertekanan tinggi noxxa, saya tidak menyangka tahap tidak melekat perium noxxa sampaikan kek boleh menggelongsor turun. Hancur kek saya.

Kerana kecewa saya dah nekad, sekali lagi buat kalau tidak menjadi, saya akan pencen dari buat kek. Oh, saya bukan jenis pembuat kek.

Semasa mula menyiapkan bahan kek, Damia sedang bermain di ruang tamu tetapi apabila beliau melihat saya hendak memasak. Laju dia meluru ke dapur. Kebiasaanya apabila bekerja dengan minyak panas atau periuk panas saya memang tak akan benarkan Damia ada di dapur. Bimbang saya tersalah langkah atau Damia sendiri ringan tangan pegang sana pegang sini.

Tapi kali ini saya benarkan Damia mengacau adunan kek kerana tidak melibatkan benda panas. Lagipun, dengan membantu saya memasak saya yakin dia akan ada lebih pengalaman dan minat dalam memasak. Orang perempuan kenalah pandai memasak kan?

Bergilir kacau dengan Damia memang kena banyak bersabar. Anak kacau adunan kek dengan perlahan. Ummi kalau boleh nak cepat. Banyak lagi urusan nak buat. Biasala, jadi WAHM kerja tak pernah habis. Surirumah sahaja sudah tidak menang tangan. Inikan pula bekerja dari rumah.

Alhamdulillah akhirnya adunan kek selesai. Akhir sekali guna mixer juga sudahnya. Kemudian biarkan adunan kek gula hangus dalam peti ais 5-6jam sebelum boleh mula di kukus dalam noxxa.

Setelah beberapa tambahan masa kukusan sedia ada mungkin kerana saiz cup yang kami gunakan besar, malamnya dapat juga buat kejutan kek air tangan Damia untuk ayah. Ayah yg mengantuk pun tak jadi tidur.

Memang seronok Damia.

Memasak kek bersama-sama anak memang saat yang manis. Anak pun lagi gembira memasak sambil belajar.

Walaupun hanya kek simple dari kami.

Selamat Hari Lahir Ayah! :)

No comments:

Post a Comment