Thursday, January 29, 2015

Sira Labu

Teks dan Foto: Nurul Diyana Mohamed.

Dua tiga hari ini banyak peningkan kepala ma teringin nak makan sira labu. 

Ini simptom tak cukup zat. Kene tambah lagi vitamin organik shaklee lepas ni. Sibuk, tak sempat nak buat tempahan baru. (Kejap lagi nak tambah bekalan, sesiapa nak tempah boleh whatsapp saya di 013-9747810. Kedai online buka 7 hari seminggu 24 jam sehari).

Nasib baikla ma sporting layankan anak. 

Lastly, terjadilah sira labu ke labu sira. Makanan pencuci mulut kegemaran saya. Hanya biasa dijumpai di kelantan sahaja.

Jadi ibu begitulah kan? Bagaimana ibu kita melayan kita sedari kecil, kita pun kena melayan anak-anak dengan cara yang sama atau lebih baik. 

Hati saya sebagai anak cuma akan tenang apabila dapat menelefon dan mendengar suara ibu saya walaupun berada jauh di perantauan. Sampaikan saya belikan telefon mudah alih yang mempunyai akaun yang sama dengan saya bagi membolehkan saya menelefon beliau secara percuma setiap hari. Yang perlu dibayar hanyalah sewa talian. Dalam masa yang sama saya hadkan penggunaan RM50 seorang antara saya, ma dan suami. 

Jadi, peruntukan untuk kami bagi bill telefon sebulan kurang daripada RM150. Menelefon sesama kami adalah percuma tetapi sekiranya ma ingin menelefon anak-anak yang lain masih mempunyai had panggilan RM50 sebulan, malah jumlah RM150 had itu boleh dikongsi guna sekiranya tidak diguna oleh ahli yang sepatutnya. Kebiasaannya yang banyak menggunakan talian telefon tentulah suami saya kerana bekerja di luar. Saya pula banyak menggunakan internet, hanya menelefon kurier atau supplier sekiranya ada masalah sahaja. Selebihnya hanya berkomunikasi melalui aplikasi whatsapp atau email. Setakat ini sudah lebih setahun kami buat begini. Alhamdulillah banyak membantu dalam bajet kami. 

Yang penting dapat menelefon ibu setiap hari, ibu dan anak yang saling memberi semangat. Kadang-kadang sampai tiga kali sehari berborak. Di usia 61tahun ibu masih menoreh getah kerana bosan di rumah sendirian. Anak-anak semua sibuk dengan dunia berkeluarga masing-masing dan majoritinya jauh di perantauan. Untungnya ada kakak yang sulung tinggal berdekatan, bolehla tolong jenguk bertanya khabar apabila balik kerja. 

Tapi saya juga mengambil peranan dengan bertanya khabar setiap hari sebab ibu paling rapat dengan kami sekeluarga, banyak perkara yang tidak diberitahu kepada anak-anak yang lain saya tahu. Mungkin juga kerana saya kerap menelefon, jadinya saya tahu perbezaan suara ibu sihat atau tidak. 

Harapnya hubungan saya dah anak-anak nanti pun sama hubungannya seperti saya dan ibu. Ibarat manisnya sira labu, pencuci mulut kegemaran saya. 

Ibu selalu pesan, bagaimana layanan kita kat ibu bapa kita begitulah yang akan anak buat pada kita. Memang ada benarnya kata ibu, dari pengalaman orang tua-tua begitulah. 

Tapi sebagai seorang muslim, kita ada Allah SWT. Hati anak-anak ada pada Allah SWT. Di samping berusaha mendidik anak dengan baik, baik secara kepimpinan bertauladan mahupun didikan ilmiah. Kita perlulah menggunakan senjata kita sebagai orang muslim, iaitu berdoa.

Berdoa pada Allah SWT dikurniakan anak yang soleh dan solehah. Supaya Allah SWT melindungi anak-anak dan diri kita sendiri. Kerana akhirnya hanya Allah SWT yang mampu menjaga kita. Sama ada melalui anak-anak atau banyak lagi cara lain. 

Sesungguhnya Allah SWT Maha Berkuasa di atas setiap sesuatu sama ada yang tersurat dan tersirat. Dia Maha Mengetahui apa yang terbaik untuk kita. 

In Shaa Allah. 

No comments:

Post a Comment