Wednesday, March 18, 2015

Anak Cerewet Makan?

Teks: Nurul Diyana Mohamed
Sumber: 300++ Resipi dan Panduan Lengkap Pemakanan Anak (Koleksi Majalah Pa&Ma)

Setiap ibu pasti mahukan yang terbaik untuk anaknya. Tetapi seringkali kita menghadapi masalah apabila anak tidak mahu makan, memilih makanan, tak makan sayur dan tak suka makan.

Untuk memastikan anak-anak mendapat zat yang cukup bagi menyokong perkembangan dan pertumbuhan yang sihat, sudah pasti aspek pemakanan anak harus di ambil berat.

Buku bertajuk " 300++ Resipi dan Panduan Lengkap Pemakanan Anak" adalah koleksi resipi Majalah Pa&Ma keluaran karangkraf. Saya memang suka majalah Pa&Ma kerana banyak info berguna yang boleh digunakan dalam proses mendidik anak-anak. Mendidik anak-anak juga perlu ilmu. Kalau tidak tentulah buntu fikiran memikirkan. Terutama sekali kalau soal pemakanan.

Pola pemakanan anak sulung saya sentiasa berubah-ubah dan saya percaya bukan saya sahaja yang mengalami masalah ini malahan ramai lagi ibu bapa di luar sana mengalami masalah yang sama. Saya juga ada bertanya rakan-rakan yang mempunyai anak sebaya Damia dan mereka mengatakan itu normal.

Buku ini saya beli di One Kiddie Mom & Baby Expo di Putrajaya pada hari Ahad yang lepas. Banyak ilmu dan resipi yang boleh didapatkan, buku wajib beli.

Berikut adalah antara zat makanan yang diperlukan oleh anak-anak yang perlu diberi perhatian:

Vitamin A
Fungsi: Penting bagi mata
Sumber: Lobak merah, telur dan marjerin.

Vitamin B1
Fungsi: Penting bagi membekalkan tenaga kepada badan.
Sumber: Gandum, daging dan susu.

Vitamin B2
Fungsi: Penting bagi membekalkan tenaga kepada badan.
Sumber: Susu, daging dan ikan.

Vitamin C
Fungsi: Penting bagi meningkatkan pertahanan badan melawan penyakit
Sumber: Sayuran warna hijau dan buah-buahan sitrus.

Kalsium:
Fungsi: Penting bagi pembetukan tulang dan gigi yang kuat.
Sumber: Susu dan keju serta lain-lain produk tenusu.

Zat Besi
Fungsi: Penting bagi pembentukan hemoglobin bagi sel darah merah.
Sumber: Ikan, telur dan ayam.

Kerana bimbangkan pemakanan anak saya pastikan saya berikan Mealshake untuk anak setiap hari, di campur dalam jus oren kegemaran anak. Damia memang suka "shake-shake". Setiap kali saya buat Mealshake pasti dia ikut sama membuat gaya "shake-shake" dan minum sampai habis. Memang sedap.

Berikut adalah fakta Mealshake Shaklee kegemaran Damia;

1) Mengandungi nutrisi lengkap.

Menyediakan 24 jenis vitamin, mineral dan zat perlu. Kekurangan zat perlu dalam tubuh boleh menyebabkan kadar serapan vitamin dan mineral dalam tubuh kita jadi kurang efisyen.

2) Membekal nutrisi kepada sel tubuh:

Sebab mealshake ni diperbuat dari bahan semulajadi dan kaya dengan protein ia membantu pembinaan sel-sel baru.
Membantu tumbesaran: mengandungi asid folik, biotin, kaya dengan kalsium dan magnesium untuk membina tulang dan sel-sel untuk membantu proses tumbesaran ( sebab tu ia popular untuk kanak-kanak)

3) Anti-oksida:

Mengandungi vitamin A, C, E, zink, selenium yang merupakan agen anti-oksida yang bertindak melawan jangkitan dan melambatkan proses penuaan.

4) Mengembalikan seri wajah:

Sebab ade vitamin B yang lengkap, zat besi dan copper yang cukup untuk membina sel-sel darah merah yang sihat, sekaligus memberi seri wajah yang lebih cantik.

5) Detoksifikasi:

Kaya dengan serat larut untuk membantu membuang lemak berlebihan dan sisa-sisa buangan dari perut dan usus.

6) Kelazatan rasanya:

Berperasa french vanilla, tidak mengandungi sebarang pewarna dan gula tiruan. - Shaklee

Apabila anak ada zat pelengkap barulah hati sedikit tenang. Inilah pembantu saya sementara berusaha mengaplikasi segala ilmu yang ada bagi menarik hati anak supaya makan secara teratur dan sihat. Jika berminat mahu order boleh whatsapp ke 013-9747810.

Temui kami di www.nhdbabyshop.com untuk lebih lagi barangan menarik.




No comments:

Post a Comment