Friday, March 20, 2015

Bedua Lebih Baik

Teks dan Foto: Nurul Diyana Mohamed

Assalamualaikum w.b.t.

Siapa yang ada anak ramai mesti kepenatan kan? Yang ada anak satu kebosanan pula. Siap kesian lagi anak main sorang-orang. Semua mainan hendak dibeli tapi tetap tak puas hati.

Rasa mahu mengandung lagi tambah anak tetapi yang pertama masih kecil lagi, bimbang tak terlayan. Saya pernah melalui masa-masa itu. Disebabkan anak hanya seorang, sering juga berebut dengan suami mahu pegang anak.

Damia memang menjadi kesayangan tok ma sebab susah senang kami sentiasa bersama. Di saat tok ma kemalangan ketika berpantangkan damia 11 hari, saya dan Damia sentiasa di sisi. Saling menjaga sehingga hari ke-30 dan apabila pulang ke pangkuan suami pun tok ma kami bawa bersama. Tok ma tinggal dengan kami sampai sihat, dah boleh jalan sikit-sikit dan pulang ke kampung untuk mengundi pada pilihanraya yang lepas. Itu pun kalau dia rindu, dia pasti datang apabila ada adik- beradik yang pulang ke kampung. Hendak datang sendiri dengan bas memanglah tidak mampu.

Ammar hadir tanpa dijangka, mengesahkan kehamilan dan membuat kad merah juga sudah empat bulan di dalam kandungan. Ketika itu period saya memang tunggang langgang. Kali pertama period hilang dah buat ujian tetapi negative bila bulan seterusnya tidak datang saya buat tidak tahu sahaja sebab Damia menyusu badan. Menurut pembacaan saya, itu perkara biasa bagi ibu menyusu. Alahan pun tak ada, jadi memang lah tidak perasan. Yang perasan cuma satu, rasa badan makin berisi tapi langsung tidak menyangka ada isi sebenarnya.

Bila rasa tidak sedap hati buat UPT lagi dan hasilnya samar-samar. Pergi klinik untuk buat pengesahan dan positif. Suami la insan yang paling gembira. Saya masih terpinga-pinga tidak percaya. Bila doktor scan dan beritahu sudah besar, saya lagi la tidak percaya. Disebabkan period tidam teratur beberapa siri scan terpaksa di buat. Bagi saya, Ammar ni bayi ajaib. Sebab hadirnya tanpa dijangkan dan menjadi pelengkap hidup kami. Kini kami sudah ada sepasang cahaya mata.

Hasilnya lihat seperti dalam gambar. Bila kakak buli adik macam ni la jadinya.

Sekarang dah pandai main sama-sama.

Ummi ayah panggil adik, jarang nak pusing balik kalau dah merayap tu tapi bila kakak panggil terus berpaling.

Siblings power kata ayah.

Ok, berdua itu lebih baik. Yang ada anak seorang tu sila tambah lagi satu. Penat memang penat tapi berbaloi sangat. Cuma pesanan saya, kene kuat dan tabah. Kemanisannya tetap ada.

Semoga berjaya!

No comments:

Post a Comment