Sunday, March 29, 2015

Diam Bersebab

Teks: Nurul Diyana Mohamed

Semenjak berpindah ke rumah baru pada Ogos 2014. Talian streamyx terpaksa dipotong kerana walaupun sudah beberapa kontraktor TM dipanggil tapi masih tidak dapat membuat penyambungan. Berkemungkinan ada masalah pada penyambungan bawah tahan.

Disebabkan masalah ini 100% urusan perniagaan dan penulisan adalah bergantung kepada telefon pintar saya. Walaupun hanyalah telefon cap ayam.

Tetapi pada Malam Ahad, 22/03/2015, seminggu yang lalu telefon pintar yang menjadi penghubung saya dan kalian telah hilang do pesta buku BookerVille, PICC. Anjuran MPH. Hilang entah kemana. Baru sahaja ada di dalam tangan tetapi selepas membuat bayaran dan bergerak ke kereta saya perasan telefon sudah tiada. Kemudiannya masuk semula dan berusaha mencari sementelah tidaklah ramai mana orang sebab sudah malam. Yang ramainya pekerja MPH sahaja. Tetapi tetap juga tidak jumpa.

Bukan itu sahaja, kaunter tempat membuat bayaran juga seolah-olah mengelak apabila saya bertanya. Katanya tidak cam saya tetapi saya agak pasti kerana pada masa itu saya sengaja mencari kaunter yang pekerjanya semua wanita kerana Ammar sedang Nursing In Public (NIP) di dalam ergonomic baby carrier. Saya tidak begitu mahir NIP tetapi sebab dia sudah mangamuk mahu tidur, saya terpaksa mencari tempat sunyi untuk Ammar latch on dan NIP.

Beberapa hari ini mengambil masa bertenang mengharapkan dapat semula. Sudah tinggalkan nombor suami pada kaunter pertanyaan MPH, kaunter pertanyaan PIC, pihak pengurusan MPH, follow up lagi dengan pihak MPH. Sehingga sekarang masih tiada khabar berita. Mendapatkan telefon isu kedua, tetapi maklumat di dalamnya yang begitu berharga buat saya sementelah 99% kerja saya melalui telefon pintar kerana sibuk menguruskan dua anak kecil.

Dari sudut positif masa bertenang INI dapat saya gunakan untuk menilai sejauh mana kebergantungan saya kepada telefon pintar dan Alhamdulillah syukur pada-Nya. Tidak mempunyai telefon pintar saya masih tenang dan gembira menguruskan rumahtangga. Apa yang meralatkan cuma urusan perniagaan tergendala. Kebetulannya di hujung Bukan begini banyak transaksi online yang perlu dibuat. Terutama sekali yang melibatakan kutu dan semakan rekod kedai yang juga secara online.

Maafkan saya kerana menyepi, kerana sepinya saya bersebab. Mohon DOA semua semoga telefon pintar saya dapat kembali.

Terima kasih.

No comments:

Post a Comment