Sunday, March 1, 2015

Khidmat Seorang Ibu

Sekarang dah pukul 12:38 pagi, anak-anak, suami dan ibu tercinta sedap tidur dah. Tapi memandangkan esok kami sekeluarga akan pulang ke nilai meninggalkan kampung halaman jadi tidam mahu kelam kabut saya mengemas pada malam hari apabila anak-anak sedang tidur.

Suami pun ada membantu sebentar tadi, tapi orang lelaki mana faham kerja orang perempuan ni. Ingat lagi ketika Damia masuk wad untuk pemantauan keracunan makanan sehari sebelum tarikh jangka bersalin Ammar. Sesuatu yang tidak dijangka tetapi bila minta suami balik ambil keperluan dan baju sehelai dua tanpa menulis details, itulah yang dibawanya, sehelai dua baju tanpa sabun, tuala dan lain-lain. Pampers anak pun tidak dibawa sampai terpaksa beli.

Kelakar bila diingat semula tetapi itulah suami yang saya sayangi. Buruk baik itulah sumber kebahagiaan saya. Jika dia sakit, sakitla diri ini. Jika dia penat, penatlah saya. Tetapi saya pernah mendengar ceramah agama dari seorang pendakwah luar negara suatu ketika dahulu, lelaki memang hanya boleh melakukan satu perkara sahaja pada suatu masa. Lain pula orang perempuan, sebolehnya semua kerja mahu dilakukan dalam masa yang sama. Dan fakta ini diakui oleh suami saya sendiri.

Dirasakan kalau suami dan saya melakukan kerja-kerja rumah di hujung minggu, dah berpuluh kerja yang saya buat. Suami dari pagi ke petang hanya satu atau dua kerja yang dibuat. Kalau diberitahu suruh lakukan perkara lain yang lebih penting juga tidak mahu.

Bising-bising pun tiada gunanya, nanti dikatakan mahu dia lakukan semua dalam satu masa. Walaupun kita hanya cakap sahaja, maksudnya bila ada kelapangan baru buat. Tetapi suami akan faham mahu segera dilakukan. Jadi, berhati-hatilah para ibu semua. Kene faham fakta ini.

Jadi ibu dan isteri mesti kene banyak berkorban. In Shaa Allah ada ganjaran yang lebih di kemudian hari nanti, kalau pun bukan di dunia, di akhirat nanti pasti.

No comments:

Post a Comment